Rabu, 14 Mac 2012

Contoh Soalan SENI DALAM PENDIDIKAN (HBEF 1403)

BAHAGIAN A

SOALAN 1

Pengurusan yang cekap dalam sesuatu organisasi mempunyai tugas dan tanggungjawab yang tertentu. Nyatakan EMPAT (4) tugas dan tanggungjawab tersebut.
( 4 markah)
(Topik 10 m/s 12 dan 13)


SOALAN 2

Terdapat pelbagai kelebihan dalam melaksanakan pendekatan bertema kepada pelajar. Nyatakan EMPAT (4) kelebihan pendekatan bertema tersebut.
( 4 markah)
(Topik 9 m/s 4)


SOALAN 3

Nyatakan 2 prinsip pengajaran dan pembelajaran muzik.
(4 markah)
(Topik 5 m/s 3)

SOALAN 4

Berikan dua (2) jenis motivasi
(4 markah)
(topik 8 m/s 9)


SOALAN 5

Senaraikan jenis-jenis peralatan untuk gimnastik berirama?
(4 markah)
(topik 6, m/s12)


SOALAN 6

Apakah yang dimaksudkan dengan penerokaan
(4 markah)
(m/s2 topik 7)

Senaraikan 4 cara meneroka

(m/s 3 topik 7)



BAHAGIAN B

SOALAN 1

(a) Nyatakan DUA (2) tujuan perancangan pengajaran dan pembelajaran.

(Topik 10 m/s 13)
(4 markah )

(b) Penilaian pendekatan integrasi dibahagikan kepada dua kategori. Jelaskan.
( Topik 10 m/s 15)
( 6 markah)

(c) Penilaian memberikan nilai yang membezakan pencapaian seorang pelajar dengan pelajar lain. Ia seringkali digunakan untuk membuat pemilihan bagi tujuan pengaliran, penganugerahan dan sebagainya. Huraikan contoh-contoh penilaian yang terdapat dalam pengajaran dan pembelajaran.

( Topik 10 m/s 16 dan 17)
( 10 markah )

SOALAN 2

(a) Terdapat TIGA (3) jenis tema dalam pendekatan bertema. Senaraikan DUA (2) daripada tema tersebut dengan huraian yang sesuai.

(Topik 9 m/s 7)
(4 markah)
(b) Terdapat pelbagai aspek-aspek yang penting semasa pemilihan tema. Nyatakan TIGA (3) daripada aspek pemilihan tersebut dengan memberi huraian dan contoh yang sesuai.
(Topik 9 m/s 3)
(6 markah)

(c) Dengan memilih satu tema dibahagian (a), cadangkan satu contoh ringkasan satu mata pelajaran yang sesuai. Dalam rancangan mengajar tersebut,
(10 markah)
SOALAN 3

(a) Apakah yang dimaksudkan dengan warna ton.
(4 markah)
(Topik 5 m/s 4)

(b) Nyatakan ENAM (6) contoh warna ton
(6 markah)
(Topik 5 m/s 14)

(c ) Dalam penyampaian konsep muzik dalam aktiviti muzik terdapat
nyanyian. Bagaimanakah teknik dan cara menyanyi dapat membantu p&p.Berikan contoh yang sesuai.
(10 markah)
(topik 5 m/s 14-16)


SOALAN 4

(a) Pengalaman diperolehi hasil daripada seni dalam pendidikkan akan memberi peluang kepada pelajar dan kanak-kanak untuk menyelesikan masalah.
Nyatakan EMPAT (4) kesan lain yang dapat dibuat oleh pelajar dan kanak-kanak melalui penglaman yang diperolehi dlam SDP.
(4 markah)
(TOPIK 7 M/S 5)

(b) Jelaskan 3 cara untuk memperoleh pengalaman dan contoh yang sesuai

(TOPIK 7 M/S 6)
(6 markah)


(c ) Aktiviti memperoleh pengalaman boleh melibatkan pelbagai cara dan bentuk antaranya ialah melalui pengalaman. Cadangkan satu bentuk permainan yang boleh dilakukan untuk memperoleh pengalaman dan ia melibatkan 3 unsur SDP.

(TOPIK 7 M/S 6&7)
(10 markah)


SOALAN 5

Penghubungkaitan merupakan satu cara untuk menyelesaikan masalah dan ia sentiasa berkat rapat antara satu sama lain tanpa ada yang menimbulkan masalah



(a) Nyatkan EMPAT (4) kelebihan penghubungkaitan
(4 markah)
(m/s 3)
(b) Huraikan 3 (tiga) tujuan penghubungkaitan dalam pengajaran dan pembelajaran beserta contoh
(6 markah)
(m/s 4)

(c) Proses refleksi merangkumi 6 peringkat.Huraikan peringkat-peringkat proses refleksi tersebut beserta pengurusan grafik
(10 markah)
(m/s 13)



Soalan 6 (Topik6)

(a) Nyatakan perbezaan lokomotor dengan bukan lokomotor?
(4 markah) (m/s 4)

(b) Jelaskan 3 kemahiran persepsi motor?
( 6 markah) (m/s7)


(c) Anda telah diberi tugasan untuk melaksanakan aktiviti pada hari patriotik sekolah. Rancangan satu persembahan pergerakan kreatif yang bertemakan ‘Keranamu Malaysia’ dengan memasukkan unsur seni dalam pendidikan.
(10 markah) (m/s 15)