info terkini

 

Sila Sign Buku Pelawat ini.

Pengikut

Rabu, 14 Julai 2010

3. “MEMBUAT TOPENG DENGAN LIMBAH KERTAS”

Cara membuat topeng kertas :

• Ambil cetakan yang telah disiapkan dan mulailah membuat topeng. Untuk lapisan kertas pertama, ambilah kertas selebar wajah topeng yang hendak dibuat dan celupkan ke dalam air, kemudian ditempel pada permukaan cetakan perlahan-lahan mengikuti lekukkan bentuk cetakan. Lapisan kertas kedua dan seterusnya, menggunakan potongan kertas kecil-kecil dan diberi lem agar melekat dengan kuat. Selama penempelan kertas, perhatikan dan ikuti lekukan-lakukan bentuk wajah topeng pada cetakan agar bentuk topeng nampak jelas.
• Setelah selesai tahap penempelan kertas, jemurlah dan anginkan agar bentuk topeng menjadi kering. Bila sudah kering lepaskan topeng lapisan kertas dari cetakannya dan rapikan pinggirnya dengan gunting.
• Tahap finising, mengecat muka topeng sesuai dengan warna karakter yang diinginkan, misalnya alis diberi warna hitam, bibir warna orange, kulit wajah dengan warna putih, dan sebagainya. Jenis warna yang digunakan, boleh dengan cat minyak atau dengan cat air (acrelyc). Setelah selesai diberi warna dan bila warnya sudah kering, beri lubang pada bagian mata dan hidung untuk melihat dan bernafas bagi pemakainya. Di pinggir samping kiri kanan dekat mata diberi tali karet sebagai pengikat saat dipakai.

Hasilan Sebuah Topeng Buah Manggis yang telah siap

Selain cara di atas, membuat topeng dari limbah kertas dapat juga dilakukan dengan cara : mengolah kertas menjadi bubur kertas yang kemudian dicampur dengan lem yang terbuat dari tepung kanji. Bubur kertas diterapkan pada permukan cetakan/acuan secara merata mengikuti bentuk lekukan cetakan. Keringkan untuk beberapa waktu untuk memudahkan melepas lapisan bubur ketas dari acuan dan selanjutnya diwarna sesuai dengan keinginan.

0 ulasan:

APAKAH YANG AKU KEJAR HINGGA KINI? Fotline.ws
leTakkan KehIdupan DuniaMu iTu dI TangAn dAn akhIrat iTu DiHAti aGAr HaL Dunia MuDah dibahaGi-bAHagikan & AkhirAt itU DibAWa MaTi...
Hidup Yang Seimbang Adalah Penawar
Salah satu punca tekanan yang menyerang ramai orang pada hari ini ialah ‘ketagih bekerja’. Mereka dikenali juga sebagai workaholic kerana keasyikan bekerja siang dan malam sehingga melupakan segala tanggungjawab yang lain. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Dr. Bryan E. Robinson dari Universiti North Carolina di Charlotte, golongan ini mengeluarkan banyak hormon adrenaline di dalam badan mereka dan hormon ini membebankan jantung, menyebabkan darah tinggi dan menyempitkan pembuluh darah. Perubahan-perubahan ini mendedahkan golongan ini kepada sakit jantung, strok, kesugulan dan keinginan untuk membunuh diri. Berlebih-lebihan di dalam sesuatu perkara akan membawa kepada kebinasaan. Di antara nasihat yang amat baik untuk kita hayati ialah yang pernah dinasihatkan oleh sahabat Salman Al-Farisi ra kepada Abu Dardak ra. Nasihat ini kemudiannya disokong oleh Nabi Muhammad, iaitu: “Sesungguhnya Tuhanmu mempunyai hak ke atasmu, dirimu mempunyai hak ke atasmu dan keluargamu mempunyai hak ke atasmu. Berikan setiap yang berhak ini haknya.” (Riwayat Bukhari)

Cikgu Sha'ari

video klip pilihan minggu ni

aku seorang guru

Waktu Bumi

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008 | Distributed by Blogger Blog Templates

Back to TOP