info terkini

 

Sila Sign Buku Pelawat ini.

Pengikut

Selasa, 29 September 2009

Tarikh Baru Tutorial Semester September 2009 - IP Teknik, Cheras




Assalammualaikum Dan Salam Sejahtera,

Sukacita dimaklumkan tarikh-tarikh tutorial yang terkini bagi semester September 2009 adalah seperti di bawah:


Tutorial 1 - 11 Oktober 2009 (Ahad)
Tutorial 2 - 25 Oktober 2009 (Ahad)
Tutorial 3 - 1 November 2009 (Ahad)
Tutorial 4 - 7 November 2009 (Sabtu)
Tutorial 5 - 21 November 2009 (Sabtu)


Semoga semester ini akan berjalan dengan lancar dan teratur.

Sekian, terima kasih.




Read more...

Sabtu, 19 September 2009

Selamat Hari Raya Aidil Fitri


imann di sini mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri kepada semua teman-teman bloggers dan umat Islam di mana sahaja berada.


MAAF ZAHIR DAN BATIN.


Dua tiga kucing berlari,
empat lima kucing menari,
selamat hari raya aidilfitri
semoga kita jumpa nanti

Read more...

Selasa, 15 September 2009

Sudah Bayar Zakat Fitrah?


Bismillahirahmanirrahim...

Beberapa hari lagi umat Islam akan menyambut Hari Raya... Kewajipan Zakat dah ditunaikan ke....


Pengertian Zakat Fitrah
Zakat fitrah dikenali juga sebagai zakat badan, zakat puasa, zakat Ramadan, dan zakat Fitri kerana masa untuk menyempurnakannya adalah pada akhir Ramadan dan menjelang Hari Raya Aidilfitri. Zakat fitrah adalah sebagai penyuci orang yang berpuasa daripada melakukan perbuatan keji dan buruk juga untuk dijadikan sumber keperluan orang asnaf ketika 1 Syawal(siang & malam).

Syarat Zakat Fitrah
1.Islam
2.Mempunyai sesuatu (makanan, harta, atau wang) yang lebih daripada keperluan diri sendiri dan keperluan orang yang ditanggung nafkahnya untuk satu hari siang dan malam Hari Raya itu.
3.Dapat menemui dua masa – akhir Ramadan dan awal Syawal. Orang yang meninggal dunia sebelum terbenam matahari atau anak yang dilahirkan selepas matahari terbenam malam satu Syawal itu tidak wajib fitrah ke atasnya.

Kewajipan zakat fitrah
1.Ketua keluarga wajib membayar zakat fitrah untuk dirinya dan juga tanggungannya.
2.Jika salah satu dari tanggungannya meninggal dalam bulan puasa, maka orang itu terlepas daripada membayar zakat fitrah.


Waktu mengeluarkan zakat fitrah terbahagi kepada 5:

Waktu wajib: Apabila terbenam matahari akhir 30 ramadhan sehingga terbit matahari esoknya.

Waktu yang paling afdhal: Sebelum Solat Sunat Hari Raya.

Waktu sunat: Sepanjang bulan Ramadhan.

Waktu makruh: Selepas solat sunat hari raya sehingga terbenam matahari pada satu Syawal.

Waktu haram: Selepas terbenam matahari satu Syawal.


Read more...

Isnin, 14 September 2009

Selamat Hari Raya Aidil Fitri





Tiada kata seindah zikir..
Tiada kata seindah Al-Quran..
Tiada bulan seindah Ramadhan..
Untuk itu ku hulur kedua tangan memohon maaf untuk tulisan yang
Terlanjur..
Janji yang terabai..
Hati yang berprasangka…dan
Kata yang menyakitkan hati
Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri.Maaf Zahir Dan Batin kepada semua pembaca blog ini.Semoga anda
ceria bersama keluarga,sanak saudara dan shabat handai.
Terimalah pantun raya ini

Adik Manis Berbaju Raya
Rendang Ketupat Semua Sedia
Gurau Senda Tersalah Kata
Ampun Dan Maaf Yang Kupinta


Read more...

Ahad, 13 September 2009

Selamat Berjuang Sem4 September 2009

aku dah pun ambik modul .....



Semalam 12092009 – aku dah ambil buku modul oum untuk sem 4. Alhamdulillah, syukur kerana dapat sambung dan tambah lagi satu sem. Minggu depan kita sama-sama menyambut Hari Raya Aidil Fitri 20092009. Walaubagaimanapun jangan lupa bermualah toturial 10102009. Macam biasalah, aku kan pergi ngan member-member yang lain kat IP Teknik, Cheras.

Bagi member-member satu kohot ngan aku ni, aku telah sediakan NOTA PADAT untuk

HBAE1403 MENGGAMBAR
HBHE2103 PROGRAM BERSEPADU SEKOLAH SIHAT
HBML2103 PENGAJARAN MORFO-SINTAKSIS BAHASA MELAYU



JADUAL KELAS UNTUK SEM MEI 2009

Tutorial 1 - 10 Oktober 2009 (Sabtu)

Tutorial 2 - 24 Oktober 2009 (Sabtu)

Tutorial 3 - 1 November 2009 (Ahad)

Tutorial 4 - 7 November 2009 (Sabtu)

Tutorial 5 - 21 November 2009 (Sabtu)




Semoga kalian sukses dan dapat menghadapi tugas-tugas harian dan perjalanan hidup ni.

Good luck!

Read more...

Sabtu, 12 September 2009

SELINGAN :Gambar Sejarah Kaabah


Gambar – gambar jarang dapat dilihat berkenaan Kaabah

Pulley Zam Zam ini digunakan sejak kurun ke 40 Hijrah diperbuat dari tembaga


Pintu di Masjid Nabawi pada Zaman Khalifah Uthman r.a


Pintu Utama Kaabah


Frame Hajarul Aswad di zaman Khalifah Uthman r.a


Cincin tembaga yang memegang Qiswah (bidai kain) kaabah


Mimbar khutbah yg digunakan sejak tahun 1240 hijrah di Masjidil Haram


(Qiswah) Bidai pintu Kaabah


Keratan Qiswah (Bidai) luar yg menutupi Kaabah


Contoh asas binaan Kaabah yang dibina semula pada tahun 65 hijrah


Penutup Maqam Nabi Ibrahim


Khat pada dinding Masjidil Haram berhampiran telaga zam-zam di nukil pada tahun 1299 hijrah

Read more...

Jumaat, 11 September 2009

Mengenai Malam Lailatul Qadar.


“Sesungguhnya Kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatul Qadar. Tahukah kamu apakah malam Lailatul Qadar. Malam lailatul Qadar lebih baik dari 1000 bulan. Malaikat dan ruh turun pada malam itu dengan izin Tuhan mereka dari setiap perkara. Sejahtera malam itu hingga terbit fajar” (Surah Al-Qadr).

Malam Lailatul Qadar disebut didalam ayat Al-Quran dan banyak Hadis Rasulullah saw. Beribadah pada malam itu lebih baik dari beribadah 1000 bulan atau 83 tahun, menyamai umur panjang seorang insan. Beribadah pada malam adalah tersebut termasuk solat, tilawah Al-Quran, istighfar, berzikir dan sebagainya seperti ibadah di dalam Qiyamullail pada malam-malam yang lain.
Berikut adalah Hadis-hadis Sahih riwayat Iman Al-Bukhari mengenai Malam Lailatul Qadar.
Dari Abu Hurairah ra dari Rasulullah saw bermaksud, “Sesiapa yang berpuasa Ramadan dengan penuh iman dan mengharap ganjaran Allah, diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu. Sesiapa yang mendirikan solat malam Lailatul Qadar dengan penuh iman dan mengharap ganjaran Allah, diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu”.

Beberapa orang Sahabat diperlihatkan malam lailatul Qadar didalam mimpi pada Tujuh Malam Terakhir. Lalu Rasulullah saw bersabda bermaksud, “Aku lihat mimpi kamu kena pada Tujuh Malam Terakhir, maka sesiapa yang mencarinya, carilah pada Tujuh Malam Terakhir”.

Sabda Rasulullah saw bermaksud, “Aku diperlihatkan Malam Lailatul Qadar kemudian aku lupa – atau dilupakan – maka carilah ia pada malam ganjil dari Sepuluh Malam Terakhir. Sesungguhnya aku melihat aku sujud di dalam air dan tanah. Sesiapa yang telah beriktikaf bersama aku (di pertengahan Ramadan) maka datanglah semula (untuk beriktikaf di Akhir Ramadan)”. Para Sahabat ra berkata, “Lalu kami kembali (beriktikaf) dan kami melihat Qaza’ah di langit, datang awan dan turun hujan hingga basah bumbung Masjid yang diperbuat dari pelepah kurma. Solat pun didirikan dan aku melihat Rasulullah saw sujud di dalam air dan tanah, hingga aku lihat kesan tanah di dahinya”.

Read more...

Rabu, 9 September 2009

Tarikh Tutorial Semester September 2009 - IP Teknik, Cheras




Assalammualaikum Dan Salam Sejahtera,

Sukacita dimaklumkan tarikh-tarikh tutorial bagi semester September 2009 adalah seperti di bawah:



Tutorial 1 - 10 Oktober 2009 (Sabtu)
Tutorial 2 - 24 Oktober 2009 (Sabtu)
Tutorial 3 - 1 November 2009 (Ahad)
Tutorial 4 - 7 November 2009 (Sabtu)
Tutorial 5 - 21 November 2009 (Sabtu)



Semoga semester ini akan berjalan dengan lancar dan teratur.

Sekian, terima kasih.


Read more...

Isnin, 7 September 2009

KEAJAIBAN:Quran did not Burn inside the burning car




Read more...

Sabtu, 5 September 2009

Selamat Bersedia Menghadapi Peperiksaan UPSR 2009



Kepada pelajar tahun 6 yang bakal menghadapi UPSR, semua warga SK. SHAH ALAM, SEKSYEN 16, ibubapa, pelajar mendoakan anda semua berjaya.... InsyaAllah..

Setiap tahun pelajar UPSR dahulu yang akan menghadapi medan penguji tahap pengetahuan mereka setelah 6 tahun berada di sekolah kebangsaan. Bagi saya sendiri, sekolah kebangsaan merupakan satu asas dan persediaan bagi menghadapi cabaran yang lebih mencabar dan menarik di sekolah menengah kebangsaan.
Untuk semua pelajar yang bakal menduduki peperiksaan UPSR tahun ini, saya ucapakan selamat bersedia dan selamat berjaya. Anda boleh baca beberapa tips dan petua untuk bersedia menghadapi peperiksaan. Saya percaya, dengan persediaan dan keyakinan pada diri sendiri, anda pasti boleh mencapai apa sahaja yang anda inginkan.

Read more...

Khamis, 3 September 2009

IMPORTANT DATES FOR SEPTEMBER SEMESTER 2009

IMPORTANT DATES FOR SEPTEMBER SEMESTER 2009




- Online Registration - starting date 7 July 2009

- Online Registration - closing date 27 July 20097

- Add & Drop of Courses - starting date 7 July 2009

- Add & Drop of Courses - closing date 27 July 2009

- Application for Online Learning OL (UKR 16) 7 July 2009 -18 September 2009

- Closing date for Withdrawal of Courses 10 November 2009

- Penalty for Late Registration 28 September 2009

• Registration Day (Senior Learners) 12-13 September 2009 (subject to Learning Centre. Please refer to announcement in LMS)

• Tutorial 1 25, 26 & 27.9.2009

• Tutorial 2 9 ,10 & 11.10.2009

• Tutorial 3 23, 24 & 25.10.2009

• Tutorial 4 6 ,7 & 8.11.2009

• Tutorial 5 20, 21 & 22.11.2009



Records & Operation Unit
* The above dates are subject to changes

Read more...

Rabu, 2 September 2009

Sinar Cahaya Ayat Kursi


Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap solat fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2, serta Allah melimpahkan rahmat padanya.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."

"Utamakan SELAMAT dan SIHAT untuk Dunia-mu, utamakan SOLAT dan ZAKAT untuk Akhirat-mu"


Read more...

Selasa, 1 September 2009

Pepatah Melayu


Ada padi semua jadi, ada beras semua kerja deras
Semua yang dihajati itu dapat dicapai jika ada wang

Ayam terlepas, tangan bau tahi
Orang yang ingin mencari keuntungan tetapi akhirnya menanggung kerugian atau malu

Bagaimana acuan begitulah kuihnya
Biasanya perangai seseorang anak itu menurut perangai ibu bapanya

Banyak udang banyak garam, banyak orang banyak ragam
Setiap orang mempunyai kehendak hati masing-masing

Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian
Bersusah-susah dahulu supaya mendapat kesenangan pada Bersusah-susah dahulu supaya mendapat kesenangan pada kemudian hari

Berapa berat mata memandang, berat lagi bahu memikul
Betapa beratnya kita melihat kesusahan yang dialami oleh orang lain, berat lagi penderitaan itu pada orang yang menanggungnya

Cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar
Berhati-hatilah apabila menceritakan sesuatu rahsia

Biar putih tulang, jangan putih mata
Lebih baik mati daripada menanggung malu

Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali
Kalau hendak membuat kebaikan biarlah berpatutan tetapi jangan sekali-kali berbuat jahat

Carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga

Pergaduhan antara adik-beradik tidak berpanjangan, akhirnya akan berbaik semula

Diam ubi berisi, diam besi berkarat
Pendiam orang pandai itu berguna tetapi pendiam orang bodoh Iangsung tidak membawa apa-apa faedah

Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
Kalau seseorang itu mempunyai cita-cita tentu dia akan berusaha untuk mencapainya

Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
Kita hendaklah mematuhi adat atau peraturan tempat yang kita diami itu

Enggang sama enggang, pipit sama pipit
Bercampur gaul dengan orang yang sama kedudukarinya

Gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah
Pemerintah dengan pemerintah yang berperang, rakyatyang susah

Harapkan guruh di langit, air di tempayan dicurahkan
Harapkan keuntungan besar yang belum pasti diperoleh, keuntungan kecil yang sedia ada dilepaskan

Harapkan pagar, pagar makan padi
Orang yang kita harapkan dapat menolong itu pula yang membinasakan kita

Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama
Setiap manusia dikenang kerana jasa bakti yang telah dilakukarinya semasa hidup

Hendak seribu daya, tak hendak senbu dalih
Jika kita hendakkan sesuatu, kita akan berusaha dengan sedaya upaya, demikian pula sebaliknya

Ingat sementara belum kena, jimat sementara belum habis
Hendaklah beringat-ingat agar tidak mendapat kesusahan

Jauh bau bunga, dekat bau tahi
Biasanya kita selalu terkenang kepada sanak saudara yang jauh tetapi apabila mereka berada dekat, pertengkaran pula yang sering berlaku

Jerat tak lupakan pelanduk tetapi pelanduk selalu lupakan jerat
Orang yang selalu menipu itu akan terlupa dengan per-buatannya tetapi orang yang kena tipu tidak pernah terlupa

Kalah jadi abu, menang jadi arang
Dalam sesuatu pergaduhan, sama ada sesuatu pihak itu kalah atau menang, kedua-duanya sama-sama menanggung rugi



Read more...
APAKAH YANG AKU KEJAR HINGGA KINI? Fotline.ws
leTakkan KehIdupan DuniaMu iTu dI TangAn dAn akhIrat iTu DiHAti aGAr HaL Dunia MuDah dibahaGi-bAHagikan & AkhirAt itU DibAWa MaTi...
Hidup Yang Seimbang Adalah Penawar
Salah satu punca tekanan yang menyerang ramai orang pada hari ini ialah ‘ketagih bekerja’. Mereka dikenali juga sebagai workaholic kerana keasyikan bekerja siang dan malam sehingga melupakan segala tanggungjawab yang lain. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Dr. Bryan E. Robinson dari Universiti North Carolina di Charlotte, golongan ini mengeluarkan banyak hormon adrenaline di dalam badan mereka dan hormon ini membebankan jantung, menyebabkan darah tinggi dan menyempitkan pembuluh darah. Perubahan-perubahan ini mendedahkan golongan ini kepada sakit jantung, strok, kesugulan dan keinginan untuk membunuh diri. Berlebih-lebihan di dalam sesuatu perkara akan membawa kepada kebinasaan. Di antara nasihat yang amat baik untuk kita hayati ialah yang pernah dinasihatkan oleh sahabat Salman Al-Farisi ra kepada Abu Dardak ra. Nasihat ini kemudiannya disokong oleh Nabi Muhammad, iaitu: “Sesungguhnya Tuhanmu mempunyai hak ke atasmu, dirimu mempunyai hak ke atasmu dan keluargamu mempunyai hak ke atasmu. Berikan setiap yang berhak ini haknya.” (Riwayat Bukhari)

Cikgu Sha'ari

video klip pilihan minggu ni

aku seorang guru

Waktu Bumi

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008 | Distributed by Blogger Blog Templates

Back to TOP