info terkini

 

Sila Sign Buku Pelawat ini.

Pengikut

Jumaat, 30 Oktober 2009

Keindahan Alam Semula Jadi





Read more...

Rabu, 28 Oktober 2009

Tengah Buat apa tu........


Alhamdulillah....

aku dah pun siap Tugasan PSV sem ni.... jadi ke tak jadi tu kena lah jadikan dan siapkan. Janji beress....
kali ni aku nak upload gambar yang dari mula aku buat sampai siap, cam nilah tak bape cantik
untuk yang pertama....


Teknik Gurisan

mula-mula cari pilih rangka gambar yang nak dibuat

pas tu... cari oil pastels, tenyeh la mana-mana yang patut
pas tu... baru ambik cungkil gigi lukis la yang sepatutnya... dah pun siap
yang kedua.....
Teknik Mozek
ambiklah mana-mana gambar yang menarik, potong kecik-kecik dan tampal le....
dah pun siap hasilnya yang tak seberapa ni....
bagi 2 contoh je....yang lain tak sempat nak upload.
harapan pada member-member yang lain tu, buatlah yang lebih cantik dari ni...
selamat mencuba dan buat tugasan tu elok-elok ye....




Read more...

Isnin, 26 Oktober 2009

Semakan Keputusan PTK Ogos 2009

Kepada Rakan-rakan seperjuangan. BERITA BAIK!
Untuk Semakan secara Online sila klik pautan di bawah:



Klik di sini :SEMAK SEGERA TAU

Read more...

Sabtu, 24 Oktober 2009

Beberapa lagi Contoh Teknik Gambar

TEKNIK MOZEK

TEKNIK MOZEK

TEKNIK GOSOKAN

TEKNIK LOREKAN DAN GARISAN

TEKNIK TITIK

Read more...

Tanda-tanda dan Penyakit


1. MATA. Bertindak balas dengan keadaan hati.
i) Mata menjadi merah: Hati mengandungi paras toksin yang tinggi. Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
ii) Mata menjadi kabur: Sering berlaku pada waktu pagi.Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
iii) Keluar tahi mata: Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
iv) Keluar air mata: Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja
v) Ketegangan mata dan kelopak . Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

2. HIDUNG. Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong.
i) Selsema
a. Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong.
b. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
ii) Hidung sebu
a. Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
b. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
iii) Bersin
a. Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
b. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
iv) Batuk
a. Batuk keluar kahak: Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
b. Batuk tanpa kahak: Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.Biasanya kahak pekat keluar setepas beberapa hari memakan RG.
c. Batuk dan berasa gatal di kerongkong: Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

3. KERONGKONG
i) Kerongkong kering . Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
ii) Sakit kerongkong . Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- -------

4. BIBIR . Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman.
i) Bibir pucat
a. Sistem penghadaman yang lemah.
b. Perut mengandungi angin.
c. Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
ii) Bibir kering dan pecah Perut mengandungi banyak bahan toksin.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

5. MULUT DAN LIDAH: Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.
i) Lidah atau gusi bengkak, sakit: Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
ii) Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser): Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
iii) Mulut berbau busuk. Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

6. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.
i) Telinga terasa tersumbat: Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
ii) Telinga berdengung: Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

B. KULIT
1. PELUH
i) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
ii) Peluh berbau: Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
2. RUAM DAN BISUL: Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
3. KULIT GATAL DENGAN RUAM: Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
4. KULIT PECAH DAN BERAIR: Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
5. RAMBUT GUGUR: Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

C. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI
1. SENDI SAKIT
i) Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
ii) Tidak rasa panas Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism) .
iii) Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
2. KEBAS TANGAN. Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
3. KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN. Tanda-tanda lemah atau sakit jantung.Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
4. KEBAS KAKI. Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
5. SAKIT TAPAK KAKI. Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
6. SAKIT TUMIT KAKI. Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
7. RASA PANAS DI TAPAK KAKI. Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- -------
8. GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI. Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

2. TANDA-TANDA DALAMAN
A. KEPALA . Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

1. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA
Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

2. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
i) Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
ii) Bahagian bawah (tengkuk) . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

3. SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA
Menandakan penyakit migrain.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

4. BISUL TERJADI DI KEPALA
Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

5. RASA PENING YANG MEMUSING
Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

B. MULUT/KERONGKONG
1. LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
2. MUNTAH DARAH
i) Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
ii) Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut;misalnya penyakit ulser.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
3. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK . Tanda sakit jantung.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
4. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibatjangkitan kuman

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

C. KENCING
1. KENCING KERAP : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran yang
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
2. AIR KENCING BERKAPUR : Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
3. AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
4. AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
5. AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

D. BUANG AIR BESAR
1. CIRIT-BIRIT/ KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/ keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG,
menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
2. SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
3. NAJIS BERDARAH
i) Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
ii) Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
4. NAJIS BERWARNA HITAM: Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

E. TINDAK BALAS BADAN
1. BADAN RASA SAKIT: Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran
i) Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
ii) Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
iii) Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ- organ badan.
iv) Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
2. BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
3. BADAN TERASA PANAS. Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
4. BADAN TERASA RINGAN: Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------

F. TINDAK BALAS EMOSI
1. RASA TAKUT MENGEJUT: Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
2. CEPAT NAIK DARAH/MARAH: Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
3. RASA BIMBANG DAN TAKUT: Sistem paru-paru yang lemah.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------
4. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB:
i) Sistem jantung yang lemah.
ii) Sistem saraf otak yang lemah.
iii) Masalah pengaliran darah.
------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- -------
5. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL: Sistem penghadaman yang lemah.

Read more...

Khamis, 22 Oktober 2009

Buku Darjah 1 Dulu-dulu

















Read more...

Selasa, 20 Oktober 2009

Tugasan Baru Kursus HBHE2103 Program Bersepadu Sekolah Sihat


Kertas Cadangan untuk Program Baru Penglibatan Komuniti
dengan menggabungkan sekurang-kurangnya
3 program yang sedia ada


A
1. Kempen Cara Hidup Sihat
2. Program Kantin Sihat
3. Keselamatan


B
1. PROSTAR (Program Sihat Tanpa AIDS untuk Remaja)
2. Kempen Cara Hidup Sihat
3. Program Kantin Sihat


C
1. Anti Merokok
2. Sekolah Bersih Bebas Dadah
3. Rekreasi


D
1. Rekreasi
2. Agama dan Kerohanian
3. Kekeluargaan


E
1. Kempen Cara Hidup Sihat
2. Rekreasi
3. Kekeluargaan



F

1. PROSTAR (Program Sihat Tanpa AIDS untuk Remaja)
2. Anti Merokok
3. Sekolah Bersih Bebas Dadah



Berikan satu nama baru dan definisinya sekali

Catatan
Huraian meliputi perkaitan antara gabungan program
dan penglibatan komuniti.



Read more...

Isnin, 19 Oktober 2009

MOTIVASI DIRI - 25 langkah membendung rasa takut dan gementar ketika berucap


Bagi membendung rasa takut dan gementar semasa berucap, berikut adalah 25 langkah yang boleh dijadikan panduan dalam mengatasi masalah anda:



• Berdoa kepada Tuhan agar anda diberi ketenangan dan kejayaan ketika berucap.
• Tarik nafas dalam-dalam bagi mengurangkan ketegangan pada tubuh. Langkah ini dapat mengurangkan rasa gugup anda ketika berhadapan
dengan orang ramai.
• Anggap khalayak sebagai rakan anda dan angan terlalu risau dengan jumlah hadirin yang ramai.
• Elakkan menjalin pertemuan mata dengan setiap orang sebaliknya melihat kearah aras kepala setiap orang seolah-olah anda melihat mereka.
• Datang lebih awal ketempat anda berucap supaya anda dapat mengenali dan menguasai lokasi terbabit. Dekati hadirin anda dan berbual
dengan mereka kerana secara psikologinya ia memberi keyakinan apabila anda mila berucap.
• Jalin hubungan mata dengan khayalak yang mesra dan melemparkan senyuman kepada anda atau mengangguk kerana dengan cara itu anda
tidak merasa tertekan berbanding melihat wajah yang serius.
• Yakinkan diri anda akan berjaya dan bersikap positif. Khayalak sebenarnya tidak ingin melihat anda gementar atau takut kerana mereka mahu
mendengar ucapan umum yang baik dan berinformasi.
• Elakkan daripada memegang kertas kerana jika anda gementar ia akan kelihatan terketar-ketar dan ini akan menambahkan perasaan
gementar serta tertekan.
• Cuba hafal kenyataan minit-minit awal supaya anda akan kelihatan yakin berada di hadapan.
• Tanya soalan juga satu cara untuk membunuh rasa takut dan gementar.
• Buat persediaan yang cukup kerana kajian mendapati kurangnya persiapan membuatkan anda lebih gementar. Dapatkan data, statistik,
maklumat dan contoh yang sesuai supaya anda dilihat sepuluh langkah di hadapan berbanding khalayak.
• Belatih dan terus berlatih membuatkan anda lebih bersedia. Jika tidak mahu bercakap di hadapan rakan, gunakan cermin sebagai langkah
berlatih.
• Cuba tenangkan diri secara jasmani sebelum berucap. Ambil beberapa langkah untuk bertenang seperti mandi, berenang dan mendengar
muzik.
• Buat permulaan berdiri di belakang podium atau rostrum akan membunuh rasa takut dan gementar tetapi kawal bahasa badan anda dengan
tidak berpegang kepada rostrum berkenaan.
• Berjalan di tengah khalayak ramai apabila sudah mendapat keyakinan. Dengan cara ini anda sebenarnya sudah menjalin hubungan dengan
mereka.
• Ketahui khalayak anda sebelum tutun ke gelanggang kerana ia dapat menyesuaikan anda dengan bahan ucapan, contoh humor dan
sebagainya.
• Jangkakan soalan kerana anda akan bersiap sedia dengan jawapannya jika ia ditanya.
• Jangan beritahu khalayak mengenai ketakutan anda kerana mereka tidak akan tahu sekiranya anda tidak menunjukkan dengan perbuatan anda.
• Elakkan daripada menghafal seluruh isi kandungan dan ayat utama dalam teks ucapan anda kerana ia lebih memberi tekanan.
• Lakukan senaman kecil seperti menekan tapak tangan atau kaki kelantai tetapi jangan sampai ia kelihatan ketara di mata hadirin.
• Bunuh fikiran negatif dan jangan biarkan ia menguasai minda dan emosi anda. Fikir positif akan memberi keyakinan berbanding kegagalan.
• Fokus kepada ucapan dan elakkkan daripada melakukan atau memikirkan perkara lain seperti apa khalayak memikirkan mengenai anda.
• Awasi cara anda duduk kerana cara duduk juga membantu anda mengurangkan tekanan.
• Minum air kosong untuk membasahkan tekak.
• Bercakap dengan perlahan kerana jika anda berucap dengan pantas ia seolah-olah memperlihatkan anda ingin segera menghabiskan ucapan
selain memburukkan keadaan.



Read more...

Ahad, 18 Oktober 2009

MOTIVASI DAN ANDA


PENGUCAPAN AWAM

Pengenalan
Kefasihan berucap merupakan satu faktor yang penting kepada seorang yang ingin bergelar sebagai pemimpin. Sudah menjadi suatu normal apabila dikaitkan dengan seorang pemimpin, maka biasanya ia dikaitkan dengan kebolehan berucap di khalayak ramai. Kita biasa memberikan reaksi yang negatif apabila mendengar ucapan yang tergagap-gagap,tersekat-sekat atau begitu lama hilang idea ketika berucap. Justeru itu kita dapati pengacara,juruhebah,pemidato malah penjual ubat di kaki-kaki lima yang begitu fasih, lancar dan cekap menggunakan bahasa boleh menarik perhatian kita. Kemahiran berucap atau kefasihan bercakap kebanyakkannya bersifat semula jadi. Walau bagaimanapun kefasihan atau kecekapan bercakap boleh diperoleh dengan cara sentiasa berlatih. Situasi ini boleh didapati di intitusi pendidikan menengah,tinggi seperti pidato,bersyarah,berbahas dan lain-lain. Sekiranya kurang latihan, meskipun berilmu pengetahuan tinggi mereka tidak boleh bercakap dngan fasih tetapi ramai orang yang kurang ilmu boleh bercakap dengan fasih dan cemerlang. Alangkah baiknya kalau keadaan ini dapat dikombinasikan dengan baik untuk melahirkan pengucapan yang cemerlang. Sesungguhnya kemahiran berucap merupakan satu seni yang perlukan kemahiran dan kebolehan tertentu untuk menjadikan pengucapan awam yang terbaik.


PERSEDIAAN BERUCAP
Satu kajian di Amerika Syarikat menunjukkan rakyat dewasanya ketakutan nombor satu ialah berucap di depan khalayak ramai.

TAKUT BERUCAP IALAH PERKARA NORMAL DAN BIASA KALAU TIDAK TAKUT BANYAK, ADA YANG SEDERHANA DAN SEDIKIT DAN HANYA KITA YANG TAHU TENTANG KETAKUTAN ITU.



KAEDAH KAWAL GEJALA FOBIA MIKROFON

1.BERSEDIA DAN BERLATIH SECUKUPNYA
- sediakan bahan mencukupi dan sebaiknya hafal bahagian penting ucapan kita itu
- berlatih buat ucapan dimulut bukan di kepala

2. CARI PENGALAMAN
- cari pengalaman berucap di mana saja dan di depan siapa saja untuk dapatkan rasa keyakinan
- dengan pengalaman semakin lama semakin berani kita berada di depan

3. BAYANGKAN YANG BENAR
- BAYANGKAN HARAPAN AUDIEN TIDAKLAH TERLALU TINGGI KEPADA KITA
- Audien boleh menerima kekurangan kita kerna mereka tahu kita bukan pemidato nombor satu

4. BERGERAK GERAK DAN TARIK NAFAS
- Kajian menunjukkan rasa takut menurun bila kita bergerak-gerak semaa berucap sama ada guna alat bantuan seperti papan tulis, ohp.
- Tarik nafas dalam-dalam sebelum bangun dari kerusi dan berjalan ke mikrofon
- Kalau masih gemuruh ketika berucap tarik nafas panjang sebelum sambung ayat seterusnya

5. PETUA AGAMA
-GUNAKAN AYAT-AYAT TERTENTU ATAU DOA YANG BOLEH DAMALKAN BAGI MENGURANGKAN
RASA GEMURUH/BACA BISMILLAH/SELAWAT

6. TIPS SEBELUM BERUCAP DAN BERADA DI DEPAN MIKROFON

6.1 TUNJUKKAN MINAT DAN RASA SERONOK HADIR DALAM MAJLIS ITU

6.2 JANGAN DUDUK DALAM KEADAAN RESAH GELISAH DAN TUNJUKKAN MUKA LETIH,TERGESA-GESA ATAU TIDAK TENANG

6.3 SEMASA BANGUN DAN BERJALAN MENUJU MIKROFON
HENDAKLAH BERJALAN DENGAN BADAN TEGAK, BERGAYA
DAN BERTENAGA

6.4 BERDIRI SEBENTAR DI DEPAN MIKROFON JANGAN TERUS BERCAKAP.
PANDANG WAJAH-WAJAH AUDIEN SEKETIKA KEMUDIAN BARU MULA BERCAKAP.

6.5 SELEPAS AKHIRI UCAPAN JANGAN TERUS TINGGALKAN
MIKROFON DAN BALIK KE TEMPAT DUDUK PANDANG WAJAH
HADIRIN DAN TUNGGU SAMPAI MEREKA BERHENTI
BERTEPUK BARU BALIK KE TEMPAT DUDUK

6.6 UCAPKAN TERIMA KASIH DAN TUNDUK SEDIKIT KEPALA
ANDA

Read more...

Sabtu, 17 Oktober 2009

Baru Balik Kursus GB Baru & PK Baru Seluruh Selangor



KURSUS PENINGKATAN PROFESSIONALISME GURU BESAR DAN PENOLONG KANAN BARU SEKOLAH RENDAH NEGERI SELANGOR

BIL2/2009


12 -15 OKTOBER 2009
Hotel Star Regency
CAMERON HIGHLAND






Dalam gambar ni, cuba cari saya di mana , yang pasti bukan barisan hadapan ye, itu VIP. Saya dibarisan belakang da....

Read more...

Jumaat, 16 Oktober 2009

Contoh Booklet









Read more...

Rabu, 14 Oktober 2009

Contoh Gambar Teknik-teknik Menggambar


CATAN


TIUPAN

STENSILAN

MONTAJ

KOLAJ

GOSOKAN

CETAKAN2

CAPAN

CETAKAN

Read more...

Selasa, 13 Oktober 2009

Menggambar

MENGGAMBAR

• Definisi menggambar ialah membuat atau menghasilkan gambar
• Salah satu bidang daripada 4 kegiatan yang terdapat dalam silibus PSV
• Alat media dan bahan untuk menggambar


ASAS-ASAS MENGGAMBAR

• Kandungan sesuatu objek atau hal benda dkenali
• Di sesuaikan dengan pengalaman sedia ada kanak2 untuk merangsang & meningkatkan pnp.
• Kanak-kanak guna pelbagai alat & bahan untuk hasilkan gambar mngikut ekspresi sendiri~bantu
perkembangan JERI kanak-kanak.

• Kanak-kanak mengalami pengalaman langsung dengan deria ketika mggambar~bantu memahami idea & mengkonstruk idea baru~menghubungkait dengan subjek-subjek lain
• Mengembangkan imiginasi, fantasi, kreativiti & ekspresi kanak-kanak ( JERI )


Antara teknik-teknik menggambar adalah

1. LUKISAN
• Antara teknik yang sering digunakan ialah teknik lakaran, garisan, lorekan, silang-menyilang, gurisan, sgrafito, gosokan, campuran dan sebagainya.

2. CATAN
• Cara menghasilkan karya dengan menggunakan bahan mengecat seperti cat air, cat poster, cat emulsi, cat gloss dan lain-lain lagi
• Menggunakan berbagai jenis berus atau alat improvisasi lain
• Sapuan cat akan menonjolkan karya dan memberi pelbagai kesan kepada kandungan dan penyampaian gambar

3. KOLAJ
• Menggunakan tampalan dari gubahan bahan-bahan seperti pelbagai jenis kertas, bahan buatan manusia dan bahan alam semulajadi ke atas sesuatu permukaan seperti kertas atau plastik atau papan secara bebas dan boleh bertindih
• Bahan yang berlaian sifat atau jalinan dapat memberi kesan kepada kandungan dan penyampaian gambar

4. CETAKAN
• Cara menghasilkan karya dengan mencetak.
• Terdapat pelbagai jenis cara cetakan
• Pelbagai media dan bahan cetakan boleh digunakan.
• Untuk cetakan jenis blok, imej pada blok disediakan dan warna atau dakwat cetakan dicetak di atas permukaan kertas
• Contoh bahan cetakan lain ialah cetakan lino, strawboard dan poliform

5. RESIS
• Menggunakan bahan yang tidak bercampur antara satu sama lain contohnya warna air dan warna lilin atau warna air atau cow gum
• Cara dengan menggunakan lilin cair atau pepejal. Lilin boleh digunakan untuk melukis atau memadamkan sesuatu kawasan permukaan melukis seperti kertas.
• Warna air boleh disapukan ke atasnya iaitu kawasan yang tidak berlilin. Warna air akan diserap manakala di kawasan yang berlilin warna air tidak akan diserap. Lilin akan menolak warna air maka terdapat 2 kawasan dengan 2 jenis kesan
• Peringkat sek rendah guna krayon
• Proses batik - teknik resis

6. GOSOKAN
• Menggunakan krayon dan gosokkannya di atas kertas yang diletakkan di atas sesuatu yang kasar. Contohnya duit syiling
• Jalinan di atas objek akan memberi kesan kepada hasil gosokan

7. STENSILAN
• Menggunakan rupa bentuk gambar yang dikeluarkan dari alat stensil dengan sesuatu cara supaya meninggalkan ruang kosong di atas alat stensil tersebut.
• Apabila bahan warna disapu di atas stensil yang diletakkan atas kertas, bahan warna akan melalui ruang kosong atau lubang di atas stensil dan diserap oleh kertas.
• Garis luar pada lubang itu memberi kesan kepada sifat garis luar rupa bentuk yang dihasilkan

8. PERCIKAN
• Menggunakan alat yang boleh memercikkan bahan warna seperti berus (jalinan bertitik)
• percikan boleh dihalang dengan menggunakan sesuatu objek atau kertas.
• Objek atau kertas boleh diubah kedudukannya supaya kesan tindihan berlakuy apabila warna kedua dipercikkan

9. GURISAN
• Ia dilakukan menggunakan sesuatu alat yang tajam untuk mengguris keluar sesuatu bahan yang lembut dari sesuatu permukaan.
• Cara melakukannya
permukaan kertas disapu dengan krayon secara berlapis supaya bahan krayon yang tebal berlekat di atas kertas. Gurisan dilakukan dengan alat yang keras atau tajam seperti kayu, paku atau plastik supaya gambar terhasil
• Kesan yang berlainan terhasil apabila guna bahan yang berlainan

10. CAPAN
• Ia boleh digolongkan dalam kategori cetakan
• Ia menggunakan bahan yang disapukan warna (cat air atau cat poster) dan dicat ke atas sesuatu permukaan.
• Ia boleh menggunakan berbagai jenis bahan seperti sayuran, cengkerang.
• jalinan berbagai bahan sama dengan kesan jalinan pada hasil capan.

11. MOZEK
• Cara menghasilkan karya dengan menyusun dan menambah bahan-bahan seperti kertas warna, plastik dan lain-lain ke atas sesuatu permukaan seperti kertas, plastik dan papan secara tersusun, bersebelahan dan tidak bertindih.
• Kepingan bahan yang diulang secara tidak bertindih memberi kesan khas pada mozek yang dihasilkan
• Sempadan kepingan bahan yang ditampal itu memberi jalinan keseluruhan kepada gambar yang dihasilkan.

12. MONTAJ
• Tampalan gambar-gambar yang dipotong yang membentuk satu cerita.
• Bahan- bahan yang digunakan adalah kertas warna, gambar, majalah, surat khabar.

Read more...

Cadangan Format Tugasan HBML2103

CADANGAN FORMAT TUGASAN SOALAN 1

Prakata
Senarai Kandungan

1.0 PENDAHULUAN
1.1 Pengenalan
1.2 Definisi Konsep
(Konsep sintaksis/ayat, ayat majmuk, ayat majmuk pancangan – konsep sahaja dengan rujukan sumber berautoriti)

2.0 ANALISIS AYAT MAJMUK PANCANGAN BERDASARKAN RENCANA PILIHAN

2.1 Jenis-jenis Ayat Majmuk Pancangan (disenaraikan semua mengikut ayat)
2.2 Analisis Struktur Binaan Ayat (Dengan mengemukakan analisis struktur dan rajah pohon beberapa ayat bagi setiap jenis)
2.3 Analisis Peratuan Kekerapan Ayat Majmuk Pancangan dalam Rencana Pilihan

3.0 KESIMPULAN DAN PENUTUP

Bibliografi
Lampiran A: Rencana Berita harian Online
B: Soalan Tugasan
C: Bahan penting yang berkaitan



CADANGAN FORMAT TUGASAN SOALAN 2

Prakata
Senarai Kandungan

1.0 PENDAHULUAN
1.3 Pengenalan
1.4 Definisi Konsep
(Konsep morfologi, kata nama, nama khas, nama am, dang anti nama – konsep sahaja dengan rujukan sumber berautoriti)

2.0 ANALISIS PENGGUNAAN KATA NAMA BERDASARKAN RENCANA PILIHAN

2.1 Senarai Kata Nama, Binaan dan Jenis (senarai dalam bentuk jadual mengandungi tiga ruang – rujuk contoh)
2.2 Analisis Binaan / Bentuk kata Nama (Kelompokkan kembali kata nama daripada senarai mengikut bentuknya dan buat huraian anda)
2.3 Analisis Peratusan kekerapan Kata Nama dalam Rencana Pilihan.

3.0 KESIMPULAN DAN PENUTUP

Bibliografi
Lampiran A: Rencana Berita harian Online
B: Soalan Tugasan
C: Bahan penting yang berkaitan



CONTOH JADUAL SENARAI KATA NAMA BERDASARKAN RENCANA


1. MARA - KN Tunggal (Akronim) - Nama Khas (Tidak Hidup Institusi)
2. Penyanyi Pop – KN Majmuk – Nama am (Hidup – Manusia)
3. Kementerian – KN Terbitan (Apitan) – Nama Am (Tidak Hidup Institusi)

Read more...

Rabu, 7 Oktober 2009

Soalan Tugasan HBML2103 BM - sept 2009


SOALAN TUGASAN


Berdasarkan SATU rencana akhbar dalam Berita Harian Online (ruangan Rencana dalam
Capaian terus ke seksyen) buat SATU esei panjang tentang SATU daripada tajuk berikut:

1. Analisis penggunaan ayat-ayat majmuk pancangan daripada segi jenis-jenis, struktur
binaannya dan kekerapan penggunaan jenis-jenis itu di dalam SATU rencana akhbar Berita Harian Online (ruangan Rencana dalam Capaian terus ke seksyen).
(Jumlah: 35 markah)

Panduan Pelajar:
(a) Kenal pasti dan senaraikan semua ayat majmuk pancangan dalam satu Rencana yang dipilih. (5 markah)
(b) Jeniskan ayat-ayat majmuk pancangan itu. (10 markah)
(c) Analisis struktur binaan ayat-ayat itu dari segi klausa utama dan klausa pancangan dan jenis kata hubungnya dan gunakan rajah pohon untuk menunjukkan struktur binaan itu. (15 markah)
(d) Buat perkiraan peratusan kekerapan penggunaan bagi setiap jenis ayat majmuk pancangan. (5 markah)
2. Analisis penggunaan kata nama daripada segi binaannya (tunggal, terbitan, majmuk dan gandaan), penggolongan kecilnya (kata nama khas, kata nama am dan ganti nama), dan kekerapan penggunaannya bagi setiap golongan kecil itu di dalam SATU rencana akhbar Berita Harian Online (ruangan Rencana dalam Capaian terus ke seksyen).
(Jumlah: 35 markah)

Panduan Pelajar:

(a) Kenal pasti dan senaraikan semua kata nama yang terdapat dalam satu Rencana yang dipilih. (5 markah).
(b) Jeniskan kata-kata nama itu daripada segi binaannya (tunggal, terbitan (termasuk imbuhan-imbuhan yang digunakan), majmuk dan gandaan). (15 markah)
(c) Golongkan kata-kata nama itu ke dalam golongan kecilnya (kata nama khas, am, ganti nama). (10 markah)
(d) Jumlahkan semua kata nama yang dikumpulkan dan buat perkiraan dari segi peratusan kehadiran bagi setiap golongan kecil kata nama itu. (5 markah)

Read more...

Selasa, 6 Oktober 2009

Soalan Tugasan HBAE1403 PSV - sept 2009


SOALAN TUGASAN


Ada 9 topik dalam proses menggambar yang anda telah pelajari secara detail dan khusus
dalam modul ini.

1. Pilih 6 topik daripada 9. Anda dikehendaki mengambarkan keenam-enam topic tersebut dan persembahkan dalam bentuk “Buku Skrap”. Butir-butir yang perlu ada dalam setiap topik yang dipilih adalah seperti berikut:
1.1 Tajuk.
1.2 Kategori.
1.3 Perasaan terhadap tajuk/idea tersebut.
1.4 Bentuk, warna, corak, garisan, ton dan jalinan.
1.5 Kadar banding, saiz, susunan corak.
1.6 Penggunaan alat dan bahan.
1.7 Teknik-teknik dalam aktiviti yang dijalankan.
1.8 Usaha anda terhadap hasil kerja tersebut.
1.9 Cara-cara bagaimana idea tersebut boleh digunakan dalam berlainan media.
(Jumlah: 35 markah)
PANDUAN PELAJAR

Anda dinasihatkan:

1. Menggambar merupakan satu representasi visual atau sesuatu imej yang dihasilkan.
Contohnya di sini anda telah memilih Topik 6 Kegiatan Membuat Cetakan.
Ada 6 kategori yang diterangkan dalam alat dan media cetakan.
- Tahap Pengenalan
- Tahap Pertengahan
- Tahap Lanjutan
- Cetakan Mono
- Cetakan Tumbuh-Tumbuhan
- Cetakan Timbulan Lino, Kayu
Anda dikehendaki memilih satu sahaja bagi mewakili topik ini. Seterusnya beri tajuk.

Contoh:
1.1 Tajuk : Jari Jariku.
1.2 Kategori :
Tahap pengenalan
1.3 Perasaan terhadap tajuk/idea tersebut.
Kanak-kanak merasa seronok dan gembira semasa proses membuat cetakan jari tersebut.
1.4 Bentuk, warna, corak, garisan, ton dan jalinan.

Bentuk
Cap jari
Kreativiti
Boleh digunakan untuk mengira ; Subjek Awal Nombor

Warna
Sangat menarik, apabila dilihat dari jauh seolah-olah ombak. Ada pergerakan ombak.

Corak
Berulang dll.

Garisan
Semulajadi dari jari tengah.

Ton
Dapat bermain dengan ton, sangat sesuai dan memilih warna sejuk sabagai mengambarkan suasana harmoni

Jalinan
Kesan garisan semulajadi kerana garisan cap jari.
Dan seterusnya...........
1.5 Kadar banding, saiz, susunan corak.
1.6 Penggunaan alat dan bahan.
1.7 Teknik-teknik dalam aktiviti yang dijalankan.
1.8 Usaha anda terhadap hasil kerja tersebut.
1.9 Cara-cara bagaimana idea tersebut boleh digunakan dalam berlainan media.
2. Buat pencarian di internet berkaitan ‘menggambar’ untuk mendapatkan pelbagai maklumat berkaitan tugasan.
3. Melakukan lawatan ke galeri seni bagi mendapatkan maklumat berkaitan tugasan.
4. Membincangkan dengan guru pendidikan seni sekolah anda bagi mendapatkan khidmat nasihat dan bantuan yang diperlukan untuk meningkatkan pengalaman pembelajaran.
5. Hasil menggambar perlu disertakan sekurang-kurangnya satu dan tidak lebih dari tiga bagi menjelaskan hujah jawapan tugasan.

Catatan:
•Anda perlu menyediakan tugasan ini secara individu.
•Anda dikehendaki menyenaraikan bahan rujukan yang berkaitan.
•Digalakkan melampirkan bahan keratan akhbar / majalah / laman web berkaitan sebagai bahan sokongan tugasan.
•Perlu berbincang dengan tutor tentang cara menulis bibliografi yang betul.
•Masukkan elemen ICT dalam menghasilkan tugasan anda(jika ada)

Read more...

Isnin, 5 Oktober 2009

Bahan Assignment HBHE2103 PK - PROSTAR (Program Sihat Tanpa AIDS untuk Remaja)


PROSTAR (Program Sihat Tanpa AIDS untuk Remaja)

APAKAH PROSTAR ?
PROSTAR adalah singkatan kepada " Program Sihat Tanpa AIDS untuk Remaja ". Program ini diperkenalkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia ( KKM ) dalam usaha menangani masalah HIV/AIDS di kalangan remaja . Idea penubuhan PROSTAR telah dicetuskan pada tahun1995 hasil perbincangan KKM dengan pelbagai agensi kerajaan dan bukan kerajaan ( NGO ) . Pelancaran program ini telah disempurnakan oleh Timbalan Perdana Menteri Malaysia pada 24 November 1996 di Dataran Merdeka , Kuala Lumpur . PROSTAR berkonsepkan " Oleh Remaja , Melalui Remaja , Untuk Remaja " . Program ini menggerakkan remaja Malaysia yang berumur 13 hingga 25 tahun sebagai Pembimbing Rakan Sebaya ( PRS ) ke arah hidup sihat tanpa AIDS .

KONSEP PROSTAR

Menggerakkan remaja sebagai Pembimbing Rakan Sebaya ( PRS ) ke arah hidup sihat tanpa AIDS .

OBJEKTIF PROSTAR

Meningkatkan kesedaran serta pengetahuan remaja akan bahaya jangkitan HIV , cara pencegahan dan pengawalannya .
Menyemai sikap positif di kalangan remaja akan masalah HIV yang dikaitkan dengan gejala sosial yang melanda remaja pada masa ini .
Menggalakkan remaja mengamalkan cara hidup yang sihat , serta menghindari tingkahlaku berisiko tinggi kepada jangkitan HIV .
Membentuk segolongan PRS bagi mempengaruhi remaja ke arah cara hidup sihat dan menggerakkan remaja agar turut serta dalam usaha menentang ancaman AIDS .
Melahirkan segolongan PRS yang berperanan sebagai sukarelawan khidmat sosial dalam memberi khidmat sokongan kepada remaja


 Maklumat
maklumat komprehensif tentang HIV/AIDS , isu - isu sosial , kemahiran berkomunikasi, perancangan program dan tingkahlaku berisiko yang perlu dijauhi .
Tanggungjawab
belajar menghargai maklumat - maklumat yang diperolehi serta bertanggungjawab terhadap diri sendiri , keluarga dan sahabat handai .
Usaha
rasa prihatin yang terhasil melahirkan kesedaran untuk remaja meneraju usaha giat memerangi AIDS di kalangan rakan sebaya .
Risiko
akhirnya wujudlah keupayaan menangkis tingkahlaku berisiko dan pengaruh gejala negatif di kalangan remaja , rakan sebaya dan komuniti .

Hidup Sihat Tanpa Aids

Kajian mengenai HIV/AIDS, Prostar
Program Sihat Tanpa AIDS untuk Remaja atau PROSTAR direncanakan berdasar kepada beberapa hasil kajian yang mendapati terdapat masalah dan kerumitan yang perlu diatasi dikalangan remaja. Senario begini mendorong beberapa kajian yang lebih mendalam dijalankan supaya dapat mengenalpasti apakah faktor-faktor yang memungkin remaja seringkali terlibat dengan aktiviti-aktiviti yang menyumbang kepada jangkitan HIV/AIDS.
• Statistik HIV/AIDS dari KKM menunjukkan lebih 36% daripada mereka yang dijangkiti HIV terdiri dari golongan remaja dan belia yang berumur di bawah 29 tahun.
• Kajian tingkahlaku lepak dikalangan remaja(1994), mendapati 18% daripada 6,110 responden remaja mempunyai pengalaman melakukan seks bebas.
• Kajian Remaja dan AIDS (1996) dikalangan 4,347 orang remaja awam yang berumur 13-25 tahun pula mendapati 6% pernah melalukan sek bebas dan 5% pernah terlibat dengan penagihan dadah.
• Statistik dari Agensi Dadah Kebangsaan didapati 20,500 (55%) penagih dadah yang dikenalpasti pada tahun 1998 adalah dikalangan golongan umur dibawah 29 tahun

Fakta HIV/AIDS

Ketiadaan ubat dan rawatan khusus untuk menyembuhkan HIV/AIDS, kos rawatan yang sangat tinggi dan implikasi sosio-ekonomi yang sangat hebat sepatutnya dapat mendorong agar setiap remaja supaya mempertingkatkan pengetahuan yang lengkap mengenai HIV/AIDS. Semua orang tidak terlepas dari bahaya dijangkiti samada secara langsung ataupun tidak.
AIDS adalah singkatan bagi Sindrom Kurang Daya Tahan Melawan Penyakit. Peringkat ini adalah peringkat terakhir Jangkitan HIV. Pada peringkat ini sistem daya tahan tubuh melawan penyakit dan kanser telah lumpuh. Pesakit akan mendapat gejala jangkitan oportunis dan barah tertentu.
HIV (Human Immunodeficiency Virus) HIV adalah singkatan bagi sejenis virus yang memusnahkan sistem ketahanan badan seseorang. HIV menyebabkan AIDS.
Kes jangkitan HIV pertama telah dikesan pada tahun 1981 di California Amerika Syarikat. Jangkitan ini bermula di kalangan golongan homoseksual diikuti biseksual dan heteroseksual. Kawasan yang paling teruk adalah Sub Sahara Afrika diikuti oleh Asia Selatan (India) dan Asia Tenggara (Negara Thai). Di Malaysia, kes pertama HIV dikesan pada tahun 1986.

‘Acquired' Bermaksud jangkitan yang dipindahkan dari seorang individu kepada lain individu dan bukan diperolehi dari keturunan.
‘Immunodeficiency' Menerangkan keadaan di mana keupayaan semula jadi badan melindungi dirinya dari penyakit-penyakit dan jangkitan telah sangat lemah dan tidak lagi boleh melindungi dirinya dari jangkitan dan berbagai jenispenyakit dan barah.
‘Syndrome' Membayangkan gabungan tanda-tanda dan gejala-gejala berpunca dari sebab/keadaan atau gabungan tanda-tanda dan gejala-gejala dalam satu kombinasi tertentu sebagai gambaran klinikal satu-satu penyakit.

Apakah HIV?

Virus HIV adalah dari kumpulan ‘retrovirus' yang menghasilkan jangkitan sepanjang hayat pesakitnya. Ia mula dikenal pasti pada tahun1984 selepas meletusnya wabak AIDS. Virus ini mempunyai masa pengeraman yang panjang sehingga bertahun-tahun lamanya sebelum menunjukkan tanda dan gejala penyakit. Virus HIV yang menyebabkan AIDS menular melalui hubungan seks dengan orang yang telah dijangkiti, perkongsian jarum suntikan dikalangan penagih dadah dan dari ibu yang dijangkit kepada bayi yang dikandungnya. Virus ini melalui pelbagai peringkat dalam proses menularkan jangkitan HIV.
Sehingga kini, asal usul HIV masih kabur.Ketiadaan vaksin penawar serta rawatan yang dapat m engubati penyakit ini menyebabkan AIDS suatu penyakit yang sangat bahaya dan perlu dihindari. Setiap individu wajar mengambil langkah pencegahan.
Tanda - tanda dan gejala
Pesakit AIDS akan mengalami gejala-gejala seperti di bawah:
• Penurunan berat badan sehingga 10% yang tidak diketahui puncanya
• Cirit-birit dan batuk yang kronik dan berterusan
• Demam yang berpanjangan. Demam ini berlaku samada secara berkala ataupun berterusan
• Pembengkakan nodus limfa terutamanya di leher, ketiak dan kelengkang.
• Jangkitan herpes zoster yang berulang-ulang. Herpes zoster merupakan infeksi saraf oleh virus yang dicirikan oleh kehadiran lepuhan pada kulit
• Kandidiasis di mulut dan tekak. Kandidiasis merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh sejenis kulat (fungus).
• Infeksi herpes simpleks yang berulang-ulang. Herpes simpleks merupakan jangkitan virus pada kulit yang dilihat sebagai lepuhan di sekeliling mulut dan alat kelamin.

Apakah AIDS?

AIDS bermaksud "Acquired Immuno-deficiency Syndrome'. AIDS merupakan peringkat terakhir daripada spektrum jangkitan HIV di mana sistem daya ketahanan badan melawan kuman-kuman jangkitan telah dilumpuhkan oleh virus HIV
AIDS adalah singkatan bagi Acquired Immune Deficiency Syndrome iaitu Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit.
• ‘Acquired' - bermaksud jangkitan yang dipindahkan dari seorang individu kepada lain individu dan bukan diperolehi dari keturunan
• ‘Immunodeficiency' - Menerangkan keadaan di mana keupayaan semula jadi badan melindungi dirinya dari penyakit-penyakit dan jangkitan telah sangat lemah dan tidak lagi boleh melindungi dirinya dari jangkitan dan berbagai jenis barah.
• ‘Syndrome' - Membayangkan gabungan tanda-tanda dan gejala-gejala berpunca dari sebab/keadaan atau gabungan tanda-tanda dan gejala-gejala dalam satu kombinasi tertentu sebagai gambaran klinikal satu-satu penyakit.
AIDS disebabkan oleh virus yang dikenali sebagai HIV (Human Immunodeficiency Virus). HIV menyerang dan melemahkan sistem pertahanan badan manusia iaitu pertahanan semula jadi badan terhadap semua jenis jangkitan. Ia lambat-laun akan memusnahkan keupayaan semula jadi badan untuk melawan jangkitan dan sesetengah jenis kanser. AIDS merupakan penyakit yang paling serius terjadi akibat jangkitan HIV. Bagi mereka yang menghidap AIDS, jangkitan dan penyakit yang biasanya tidak merbahaya boleh mengancam nyawa seperti jangkitan opportunistic berpunca dari mikrob yang lazimnya tidak menyebabkan penyakit pada orang sihat.
Kriteria yang digunakan untuk mentakrifkan AIDS adalah merangkumi semua orang yang dijangkiti HIV yang mempunyai bilangan sel CD4 +T kurang daripada 200. Sel ini juga dikenali sebagai sel T4. Sel T4 ialah 'pejuang' utama dalam sistem pertahanan badan yang melawan penyakit. Orang dewasa yang sihat selalunya mempunyai 1000 atau lebih sel T4.

Sindrom AIDS

Istilah AIDS adalah merujuk kepada peringkat jangkitan HIV yang paling lanjut. Gejala-gejala yang lebih teruk mungkin tidak akan muncul dalam tempoh satu dekad atau lebih selepas HIV mula-mula menjangkiti badan mangsa. Penyakit HIV akan bertukar menjadi AIDS apabila sistem pertahanan badan terjejas teruk dan pelbagai komplikasi mula timbul. Kebanyakan keadaaan yang membentuk AIDS adalah akibat jangkitan yang bersifat opportunistic (iaitu merujuk kepada jangkitan mikroorganisma yang biasanya tidak menyebabkan penyakit pada orang sihat) seperti:
• Jangkitan paru-paru yang dicirikan oleh batuk, sesak nafas dan sakit dada (contohnya, pneumonia dan tuberkulosis pulmonari atau miliari akut).
• Cirit-birit yang teruk dan berterusan.
• Jangkitan pada otak atau kanser yang dicirikan oleh kekeliruan, demam, sawan, kehilangan penglihatan, sakit kepala yang teruk dan loya.
• Berat badan menyusut dengan teruk.
• CMV (sitomegalovirus), sejenis jangkitan yang biasanya menyerang mata.
• Kandida-sejenis jangkitan fungus yang menyebabkan seriawan (lapisan keputihan nipis dalam mulut) atau jangkitan dalam tekak atau faraj.
• Mereka yang menghidap AIDS amat cenderung mendapat pelbagai jenis kanser seperti Sarkoma Kaposi, sejenis kanser kulit yang dicirikan oleh bintil atau tompok-tompok ungu/merah jambu yang timbul pada kulit; atau kanser sistem pertahanan badan yang dikenali sebagai limfoma.

Komplikasi

Oleh kerana pesakit AIDS telah mengalami kelumpuhan fungsi sistem imun, mereka lebih mudah jatuh sakit berbanding dengan mereka yang memiliki tindak balas imun yang sihat. Komplikasi-komplikasi yang mungkin berlaku ialah:
• Pneumocystis carinii pneumonia (sejenis penyakit radang paru-paru), yang boleh membawa maut. Penyakit ini memusnahkan paru-paru pesakit AIDS
• Cytomegalovirus retinitis merupakan penyakit mata berkaitan AIDS yang serius dan boleh menyebabkan buta.
• Sarkoma Kaposi merupakan kanser berkaitan AIDS yang menyebabkan ketumbuhan/tumor pada kulit. Ia berwarna merah jambu atau ungu.
• AIDS wasting syndrome melibatkan penurunan berat badan yang ketara, cirit-birit yang kronik atau rasa lemah dan demam yang berpanjangan atau berkala selama sekurang-kurangnya 30 hari

Read more...

Ahad, 4 Oktober 2009

Contoh Cadangan untuk Program Baru Penglibatan Komuniti


Program Kantin Sihat (RKS)

Pengenalan Prog.RKS
- Meliputi semua kegiatan dan pengalaman2 yg direka utk mempertahankan , menggalakkan & menjaga kesihatan optima murid
- utk menggalakkan hidup sihat/membina pengetahuan, sikap & kebiasaan mengenai kesihatan

PROGRAM BERSEPADU SEK SIHAT:
- mula 1996 + K Kesihatan
Tujuan :
- Menyatupadu & menyelaras semua xtvt berkaitan kesh sek.
Matlamat:
- Meningkatkan pengetahuan ttg amalan kebersihan diri,bersih,ceria,selamat dan sihat.

Rasional:
- Mwujudkan 1 prog kesh yg mampu melahirkan rasa t.jwb bersama & komitmen warga sekolah.
- Penyeragaman beberapa program kesh_ satu prog sepadu
- Mwujudkan 1 sys. yg fleksibel, inovatif&kreatif berdasarkan keperluan semasa
- Meningkatkan kefahaman&kerjasama=> sek + masyarakat

Objektif:
- Memelihara&meningkatkan persekitaran sekolah yg bersih, ceria, selamat dan sihat.
- Membina satu persekitara sosial sek yg mgalakkan cara hidup sihat.
- Menetapkan polisi/dasar kesihatan sekolah
- Kerjasama komuniti.
Pekeliling Berkaitan:
- Garis Panduan Amalan Kebersihan Sekolah 1997
- Panduan Melaksanakan PBSS
- Buku Panduan PROSTAR & Modul LAtihan PROSTAR
- Garis Panduan RMT
3 Kelompok Msyarakat Dlm Kesihatan:
- Individu
- Keluarga
- Komuniti
Kerjasama Antara Agensi dari segi:
i) Pemeliharaan Kesihatan
- kawalan pembiakan vector
- pembuangan sampah & saliran air yg sempurna
- kwsn yg cantik, bersih dan selamat.
ii) Struktur Fizikal
- Lokasi yg sesuai
- Bangunan yg selamat
- Pengudaraan yg sempurna
- Pencahayaan yg cukup
- kemudahan bilik yg mencukupi
6 Teras Utama PBSS( Keluar SEPT 07)
i) Polisi Kesihatan Sekolah
ii) Persekitaran Fizikal Sekolah
iii) Persekitaran Sosial Sekolah
iv) Penglibatan Komuniti
v) Kemahiran Kesihatan Diri
vi) Perkhidmatan Kesihatan Sekolah.

FUNGSI SETIAP TERAS:
i) Polisi Kesihatan Sekolah
- Menyediakan piagam sekolah sebagai panduan kpgd warga sekolah & masyarakat luar.
- Merancang & mengawasi pelaksanaan polisi kesihatan
ii) Persekitaran Fizikal Sekolah
- Mewujudkan persekitaran fizikal yg bersih dan selamat
- Mewujudkan persekitaran yg bebas drp risiko jangkitan pnyakit.
- Memastikan semua kemusahan asas mencukupi & sentiasa dlm keadaan bersih, ceria, selamat.
Perkara Yg Perlu Diambil kira Bagi Memastikan FIzikal Sekolah Sempurna:
- Persekitaran yg Bersih & selamat(bg galakkan amalan kesihatan, kurangkan risiko jangkitan penyakit dan
- Kebersihan (Kantin, dapur, dewan makan
- Pengamalan,penyediaan &pengambilan makanan berkhasiat.
- Mjadikan sekolah kawasan larangan merokok
- Sekolah bebas denggi
- Persekitaran sekolah bebas pencemaran
iii) Persekitaran Sosial Sekolah
(Persekitaran yg boleh membentuk sikap&amalan ke arah membina sahsiah &amalan ke arah membina sahsiah yg murni & dpt mengatasi segala cabaran.
2 Perkara Yg Perlu Disediakan Utk Memastikan
Persekitaran Sosial Yg Menarik:
• Persekitaran yg kondusif utk perkembangan mental yg sihat
• Persekitaran sosial yg sihat utk perkembangan JERIS.
iv) Penglibatan Komuniti
(Kerjasama semua pihak menykong & meningkatkan thp kesihatan warga sekolah)
- Penglibatan aktif dl xtvt kesihatan
- Menyumbangkan tenaga/kepakaran/kewangan
- memberi dorongan&sokongan moral kpd murid
- Menjadi role model kpd amalan cara hidup sihat.

Aktiviti yg Boleh Dijalankan:
• PROSTAR
• Bebas Denggi di Sekolah
• Anti Merokok
• kempen Cara Hidup Sihat
• Program Kantin Sihat
• Sekolah Bersih
• Bebas Dadah
• Keselamatan
v) Kemahiran Kesihatan Diri
(Usaha membentuk sikap positif ke arah amalan cara hidup sihat)

AKTIVITI DLM KONTEKS FIZIKAL:
(Mengajar konsep kepada murid)
a) Kebersihan Diri
b) Kesihatan Pergigian
c) Senaman dan Kecergasan
d) Makan Secara Sihat
e) Anatomi dan Fisiologi
f) Pertolongan Cemas

AKTIVITI DLM KONTEKS MENTAL & SOSIAL

a) Perkembangan Mental Dan Sosial
Guru & Murid perlu didedahkan kpd pengetahuan ttg perkembangan mental & Sosial yg normal
b) Tekanan Rakan Sebaya dan Keluarga
- Murid perlu diberi kemahiran menangani masalah
- Guru hendaklah didedahkan kpd cara kenal pasti mslah kesihatan mental dan sosial di kalangan murid.
- Sekolah perlu sediakan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.
vi) Perkhidmatan Kesihatan Sekolah.
(Merangkumi : promosi kesihatan & pemalanan, penjagaan kesihatan, rawatan pergigian)
- Memaklumkan guru&ibubapa mengenai thp kesihatan murid bg membolehkan rawatan lanjut & tindakan susulan.
- membina kefahaman& kesedaran warga sek. mengenai kepentingan kesihatan & amalan cara hidup sihat.
- Program khas dilaksanakan dgn sempurna(RMT/PSS)
- Mencegah dan mengawal kejadian penyakit.

Aktiviti Perkhidmatan Sekolah:

a) Penilaian Status Kesihatan
b) Rujukan & Tindakan Susulan
c) Khidmat Kaunseling
d) Pemakanan
e) Pergigian
f) Pertolongan Cemas
g) Pendidikan Kesihatan
h) kanak-kanak dgn keperluan Khas

Read more...
APAKAH YANG AKU KEJAR HINGGA KINI? Fotline.ws
leTakkan KehIdupan DuniaMu iTu dI TangAn dAn akhIrat iTu DiHAti aGAr HaL Dunia MuDah dibahaGi-bAHagikan & AkhirAt itU DibAWa MaTi...
Hidup Yang Seimbang Adalah Penawar
Salah satu punca tekanan yang menyerang ramai orang pada hari ini ialah ‘ketagih bekerja’. Mereka dikenali juga sebagai workaholic kerana keasyikan bekerja siang dan malam sehingga melupakan segala tanggungjawab yang lain. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Dr. Bryan E. Robinson dari Universiti North Carolina di Charlotte, golongan ini mengeluarkan banyak hormon adrenaline di dalam badan mereka dan hormon ini membebankan jantung, menyebabkan darah tinggi dan menyempitkan pembuluh darah. Perubahan-perubahan ini mendedahkan golongan ini kepada sakit jantung, strok, kesugulan dan keinginan untuk membunuh diri. Berlebih-lebihan di dalam sesuatu perkara akan membawa kepada kebinasaan. Di antara nasihat yang amat baik untuk kita hayati ialah yang pernah dinasihatkan oleh sahabat Salman Al-Farisi ra kepada Abu Dardak ra. Nasihat ini kemudiannya disokong oleh Nabi Muhammad, iaitu: “Sesungguhnya Tuhanmu mempunyai hak ke atasmu, dirimu mempunyai hak ke atasmu dan keluargamu mempunyai hak ke atasmu. Berikan setiap yang berhak ini haknya.” (Riwayat Bukhari)

Cikgu Sha'ari

video klip pilihan minggu ni

aku seorang guru

Waktu Bumi

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008 | Distributed by Blogger Blog Templates

Back to TOP