info terkini

 

Fotline.ws

Sila Sign Buku Pelawat ini.

Pengikut

Selasa, 6 Oktober 2009

Soalan Tugasan HBAE1403 PSV - sept 2009


SOALAN TUGASAN


Ada 9 topik dalam proses menggambar yang anda telah pelajari secara detail dan khusus
dalam modul ini.

1. Pilih 6 topik daripada 9. Anda dikehendaki mengambarkan keenam-enam topic tersebut dan persembahkan dalam bentuk “Buku Skrap”. Butir-butir yang perlu ada dalam setiap topik yang dipilih adalah seperti berikut:
1.1 Tajuk.
1.2 Kategori.
1.3 Perasaan terhadap tajuk/idea tersebut.
1.4 Bentuk, warna, corak, garisan, ton dan jalinan.
1.5 Kadar banding, saiz, susunan corak.
1.6 Penggunaan alat dan bahan.
1.7 Teknik-teknik dalam aktiviti yang dijalankan.
1.8 Usaha anda terhadap hasil kerja tersebut.
1.9 Cara-cara bagaimana idea tersebut boleh digunakan dalam berlainan media.
(Jumlah: 35 markah)
PANDUAN PELAJAR

Anda dinasihatkan:

1. Menggambar merupakan satu representasi visual atau sesuatu imej yang dihasilkan.
Contohnya di sini anda telah memilih Topik 6 Kegiatan Membuat Cetakan.
Ada 6 kategori yang diterangkan dalam alat dan media cetakan.
- Tahap Pengenalan
- Tahap Pertengahan
- Tahap Lanjutan
- Cetakan Mono
- Cetakan Tumbuh-Tumbuhan
- Cetakan Timbulan Lino, Kayu
Anda dikehendaki memilih satu sahaja bagi mewakili topik ini. Seterusnya beri tajuk.

Contoh:
1.1 Tajuk : Jari Jariku.
1.2 Kategori :
Tahap pengenalan
1.3 Perasaan terhadap tajuk/idea tersebut.
Kanak-kanak merasa seronok dan gembira semasa proses membuat cetakan jari tersebut.
1.4 Bentuk, warna, corak, garisan, ton dan jalinan.

Bentuk
Cap jari
Kreativiti
Boleh digunakan untuk mengira ; Subjek Awal Nombor

Warna
Sangat menarik, apabila dilihat dari jauh seolah-olah ombak. Ada pergerakan ombak.

Corak
Berulang dll.

Garisan
Semulajadi dari jari tengah.

Ton
Dapat bermain dengan ton, sangat sesuai dan memilih warna sejuk sabagai mengambarkan suasana harmoni

Jalinan
Kesan garisan semulajadi kerana garisan cap jari.
Dan seterusnya...........
1.5 Kadar banding, saiz, susunan corak.
1.6 Penggunaan alat dan bahan.
1.7 Teknik-teknik dalam aktiviti yang dijalankan.
1.8 Usaha anda terhadap hasil kerja tersebut.
1.9 Cara-cara bagaimana idea tersebut boleh digunakan dalam berlainan media.
2. Buat pencarian di internet berkaitan ‘menggambar’ untuk mendapatkan pelbagai maklumat berkaitan tugasan.
3. Melakukan lawatan ke galeri seni bagi mendapatkan maklumat berkaitan tugasan.
4. Membincangkan dengan guru pendidikan seni sekolah anda bagi mendapatkan khidmat nasihat dan bantuan yang diperlukan untuk meningkatkan pengalaman pembelajaran.
5. Hasil menggambar perlu disertakan sekurang-kurangnya satu dan tidak lebih dari tiga bagi menjelaskan hujah jawapan tugasan.

Catatan:
•Anda perlu menyediakan tugasan ini secara individu.
•Anda dikehendaki menyenaraikan bahan rujukan yang berkaitan.
•Digalakkan melampirkan bahan keratan akhbar / majalah / laman web berkaitan sebagai bahan sokongan tugasan.
•Perlu berbincang dengan tutor tentang cara menulis bibliografi yang betul.
•Masukkan elemen ICT dalam menghasilkan tugasan anda(jika ada)

0 ulasan:

APAKAH YANG AKU KEJAR HINGGA KINI? Fotline.ws
leTakkan KehIdupan DuniaMu iTu dI TangAn dAn akhIrat iTu DiHAti aGAr HaL Dunia MuDah dibahaGi-bAHagikan & AkhirAt itU DibAWa MaTi...
Hidup Yang Seimbang Adalah Penawar
Salah satu punca tekanan yang menyerang ramai orang pada hari ini ialah ‘ketagih bekerja’. Mereka dikenali juga sebagai workaholic kerana keasyikan bekerja siang dan malam sehingga melupakan segala tanggungjawab yang lain. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Dr. Bryan E. Robinson dari Universiti North Carolina di Charlotte, golongan ini mengeluarkan banyak hormon adrenaline di dalam badan mereka dan hormon ini membebankan jantung, menyebabkan darah tinggi dan menyempitkan pembuluh darah. Perubahan-perubahan ini mendedahkan golongan ini kepada sakit jantung, strok, kesugulan dan keinginan untuk membunuh diri. Berlebih-lebihan di dalam sesuatu perkara akan membawa kepada kebinasaan. Di antara nasihat yang amat baik untuk kita hayati ialah yang pernah dinasihatkan oleh sahabat Salman Al-Farisi ra kepada Abu Dardak ra. Nasihat ini kemudiannya disokong oleh Nabi Muhammad, iaitu: “Sesungguhnya Tuhanmu mempunyai hak ke atasmu, dirimu mempunyai hak ke atasmu dan keluargamu mempunyai hak ke atasmu. Berikan setiap yang berhak ini haknya.” (Riwayat Bukhari)

Cikgu Sha'ari

video klip pilihan minggu ni

aku seorang guru

Waktu Bumi

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008 | Distributed by Blogger Blog Templates

Back to TOP