info terkini

 

Sila Sign Buku Pelawat ini.

Pengikut

Sabtu, 14 Mac 2009

Nota Padat PK_HBHE1103 – edisi imann9969

Topik 1
Definisi Kesihatan
Kesihatan –suatu keadaan yg sempurna dr segi fizikal, mental + sosial dan bukan semata2 ketiadaan penyakit / cacat cedera shj.
Ciri2 Individu Sht
1. kesihatan fizikal
2. kesihatan sosial
3. kesihatan mental
4. ksihatan emosi
5. kesihatan pesekitaran
6. kesihatan rohani
Faktor2 yg mpengaruhi thp kesihatan individu
1. pengaruh individu
2. pengaruh interpersonal, sosial + kerjaya
3. pengaruh psekitaran
4. pengaruh pjagaan kesihatan
5. pengaruh komuniti
Konsep sihat + Pkesihatan (PK)
Faktor biologikal + sosial + budaya + ekonomi + persekitaran
Def. PK
Sebarang pengalaman pembljaran yg dibentuk bg mmudahkan adaptasi /tingkah laku yg kondusif trhdp kesihatan.
PK sekolah yg komprehensif
1. PnP
2. perkhidmatan sokongan
3. Sokongan Sosial
4. persekitaran yg sihat
matlamat + tujuan PK
1. mpertingkatkan pengetahuan kesihatan diri, keluarga, masy + persekitaran
2. mguasai kemahiran bg menghadapi + mnangani masalah + isu berkaitan dgn kesihatan
3. mbentuk sikap yg positif terhdp kesihatan berasaskan pengetahuan = pengalaman
4. mjadikan gaya hidup sihat sebg rutin harian
5. berperanan aktif dlm meningkatkan kualiti kehidupan masy. Secara keseluruhan.

Topik 2
Kurikulum PK dlm KBSR

Topik 3
3.1 Kepentingan Asas Sains Dlm PK
1. aspek biologi – sains yg mengkaji tenagan + jirim yg bfungsi sbg suatu sistem kehidupan.
2. aspek sosiologi – kajian ttg kump sosial manusia yg meliputi keluarga, kump agama, organisasi sosial, trend populasi, pendidikan, aspek ekonomi + status kump minoriti.
3. aspek psikologi – bidang ilmu sains t/laku yg mgaji t/laku manusia
4. aspek fisiologi – kajian thdp fungsi sistem2 organik tbh manusia
3.2 Struktur + Fungsi Anggota Bdn
3.2.1 Sistem pergerakan + pelindungan bdn
sistem rangka
Fungsi
a. sokongan
b. perlindungan
c. pergerakan
d. penyimpanan mineral
e. penyimpanan sel darah + penghasilan sel-sel
f. penyimpanan tenaga
Kecelaruan
a. Osteoporosis
b. Rikets
c. Penyakit Paget’s
d. Scoliosis
e. Kyphosis
f. Lordosis

Pemulihan
a. Terapi Penggantian Estrogen
b. Pgambilan Kalsium Tambahan
c. Latihan bebanan
d. Rawatan Fisioterapi
e. Berhenti merokok

Sistem otot
Prinsip
a. Mudah terangsang
b. Penguncupan
c. Keregangan
d. Elastik
Fungsi
a. pergerakan
b. mengekalkan postur / btk tbh
c. penghasilan haba
Kecelaruan
a. Fibrosis
b. Fibromyalgia
c. Distropi otot
d. Myasthenia Gravis
e. Pengucupan Otot yg tak normal
f. Lumpuh
Pemulihan
a. senaman
b. Latihan Bebanan

Sistem Integumentari – kulit, kuku, rambut, kelenjar
Fungsi Kulit
a. mengregulasikan suhu tbh
b. Perlindungan
c. Penerimaan stimuli / rangsangan
d. Perkumuhan
e. Sintesis vitamin D
f. Imuniti Kecelaruan
a. Terbakar
b. Jerawat
c. Systemic Lupus Erythematosus
d. Psoriasis
e. Ulcer Decubitus
f. Kanser Kulit
Pemulihan
a. senaman
b. melindungi kulit drpd dedahan cahaya matahari
c. pjagaan kesihatan kulit
3.2.2 Sistem membekal tenaga + sistem penghadaman
3.2.2.1 Sistem Tenaga
a. sistem Phosphagen
b. sistem Asid laktik
c. sistem Aerobik

3.2.2.2 Sistem penghadaman
a. Saluran Gastrointestinal
- mulut
- faring
- esofagus
- perut
- usus kecil
- usus besar

b. Struktur Aksessori
- gigi
-lidah
-kelenjar savilari
-hempedu
-pundi hempedu
-pankreas
Proses dlm sis penghadaman
a. pengambilan makanan
b. pergerakan makanan
c. penghadaman
d. penyerapan
e. pencernaan

Jenis penghadaman
a. penghadaman kimia
b. penghadaman mekanikal

Kecelaruan
a. Karies gigi
b. ulcer peptik
c. Appendicitis
d. Tumor
e. Hepatatitis – A, B,
f. batu karang
g. Anorexia Nerosa
3.2.3 Deria, Koordinasi + Keseimbangan
3.2.3.1 ciri-ciri sensasi
a. projeksi
b. Adaptasi
c. Lepas Imej
d. Modaliti
3.2.3.2 jenis-jenis deria
a. cutaneous
b. Proprioceptive
c. Olfactory
d. Gustatory
e. Visual
f. Auditori dan keseimbangan
3.3 Sistem Pembiakan
Organ2 pembiakan
a. Gonads
b. Salur
c. Aksessori Kelenjar Jantina

3.3.1 sistem pembiakan wanita
a. Ovari (gonads)
b. Tiub Uterine/Fallopian
c. Uterus
d. Vagina
e. Vulva
f. Kelenjar Mammary
g. Haid
h. Ovum
3.3.2 sistem pembiakan lelaki
a. zakar
b. Testikel
c. Peranan hormon, testosteron, adrogen + sel sperma
3.3.3 Umur kematangan
a. Umur Biologikal
b. Umur Psikologikal
c. Umur Sosial
d. Umur Kronologikal
e. Umur Functional
Proses kematangan umur
1. Aspek fisiologi
2. Aspek Kognitif

Topik 4
Ciri perubahan individu
-perkembangan fizikal
Ketinggian, berat badan, otot
-perkembangan mental
-praoperasi 2-6/7 thn
-operasi konkrit 6/7 – 11/12 thn
- perkembangan sosial
-perkembangan emosi
-pekembangan rohani

Awal Remaja
-konjunktivitis
Mata merah –jangkitan mata
Penyakit defissiensi
Kerenah makanan

Topik 5
Kesihatan diri + keluarga
Amalan menjaga kesihatan
1.kebersihan diri
-kepentingan menjaga kesihatan
a. kebersihan tangan
b. kebersihan kaki
c. kebersihan gigi
d. kebersihan pakaian
e. kesihatan kulit
f. kesihatan rambut
- amalan pemakanan
Perawakan diri
1. Imej kendiri
2. Postur – cara seseorg mbawa diri
3. penghargaan diri
4.Imej kendiri psikologi
5. Imej fizikal
5.1.3 pemeriksaan fizikal
Dilaku serta merta / secara berkala utk mengesan sbrg masalah kesihatan
5.2 Kesihatan keluarga
Aspek fizikal – berkenaan dgn sis pembiakan lelaki + ppuan, perubhan fizikal, emosi + psikologi yg berlaku semasa akhil baligh, serta proses fisiologi persenyawaan manusia
Aspek Sosial – t/laku seksual, seksualiti alam kanak2 + alam remaja, kasih syg, pergaulan + perhubungan, kehamilan remaja, kesusilaan + kesopanan
Aspek Gender – ekspektasi peranan, peranan jantina
5.3 Penyakit Berjangkit
5.3.1 peyakit kulit dermatitis, kudis buta, puru, jerawat, akne
5.3.2 penyakit bawaan air + makanan – diare, kolera, typus

Cara2 mencegah
-pemilihan bhn mentah
-penyimpanan bhn mentah
-memasak makanan
- penyimpanan
-pemanasan semula
-menghidangkan makanan
-air minuman
-kebersihan diri
-kebersihan dapur
5.3.3 penyakit jangkitan sex
-AIDs
-Hepatitis A
-Hepatitis B
-Jangkitan Yis
-ketuat kelamin
-kutu ari-ari
-siflis
-Herpes
-jangkitan saluran kencing

AIDS – sindrom kurang Daya Tahan melawan penyakit
HIV – Human Immunodeficiency Virus merosakkan sel drh putih
Gonoria – gonococcus – tinggal disaluran kencing – sel darah puih ditawan oleh kuman ini.- nanah
Siplis- spirochetes
Hepaitis B – menyerang hati
Herpes - kudis

Topik 6
Gaya Hidup Sihat
Amalan tabiat yg meningkatkan thp kesihatan dan meninggalkan tabiat yg memudaratkan kesihatan.
Kompenen
-makanan seimbang
-kebersihan diri
-tidak menyalahgunakan bhn
-rehat yg cukup
-senaman
-berat badan

Mainutrisi
Keadaan yg disebabkan oleh kekurangan zat makanan
Kwashiorkor – kanak2 malnutrisi protein

Vitamin A – pembentukan retina
Kesan – rabun malam
Kesan lebihan – muntah, sakit kepala, rambut gugur.

Iodin – hormon tiroid – horman pertumbuhan
Kesan – kelenjar tiroid di bhg leher
Kesan lebihan – beguk, ulser mulut, muntah

Zat besi – hemoglobin + enzim utk proses pengangkutan oksigen
Kesan – Anemia
Kesan lebihan – lesu, sakit sendi

Kalsium – tulang dan gigi – pebekuaan darah, fungsi otot + saraf
Kesan – pereputan tulang, darah lmbt beku, kejang otot
Keasn – saraf terjejas, sakit otot, karang

Dadah
Merokok
Alkohol

Topik 7
Senaman + Rekreasi
7.1.1 Keperluan Senaman
- mguatkan kesihatan jasmani, jantung, paru2 + otot
- mgelakkan penyakit2 spt penyakit jantung koronari, kencing manis, dara tinggi
- membantu anda bertenang
- megurangkan lemak, kawal berat badan
- sihat dan lebih cergas
-tidur dgn nyenyak
- meningkatkan kolesterol baik
-menguatkan tulang dan sendi
- membina kekuatan dan daya thn otot
7.1.2 kesan senaman
Fisiologi – fungsi + proses dlm sistem tubuh spt penafasan, sis peredaran darah + sis otot.
faedah senaman
-daya tahan kardiovaskular
-kelenturan
-Koordinasi
-kekuataan
7.1.3 cara bersenam
Dirumah + tmpt kerja
Senaman yg tidak tetap – tidak memberi kesan positif
-senaman memerlukan 3 – 4 dlm seminggu selama 20 – 30 mnit
nasihat perubatan
-lelaki umur 35 keatas + ppuan 40 ke atas
- berat bdn blebihan 7 kg keatas
- tidak jelas dgn ststus kesihatan
- memiliki sejarah perubatan – sakit jantung, asma
- sdg dlm rwatan
-tidak pernah bersenam

Prinsip FITT
F- frequency (kekerapan) 3- 5 kali seminggu
I – Intensity (kekuatan)- berpeluh + dpt menarik nafas dgn selesa
I – Time (masa) – 20 minit setiap kali
T – Type (jenis) – aerobik, bola sepak, badminton

Senaman yg baik
-5 minit memanaskan bdn
-15-60 minit senaman
-5 minit menyejukkan bdn

7.2 Rehat, Istirehat + Senggang
Rehat – tempoh yg diambil utk berhenti drpd mlakukan sesuatu aktiviti fizikal /mental / mlakukan aktiviti ringan – utk megurangkan keletihan, rasa lapar + dahaga.
Istirehat – satu tempoh masa terulang yg diisi dgn aktiviti ringan dan tidak aktif – berasa amat tenang dpt melegakan ketegangan + stres. Setiap hari bdn + otak kita mmerlukan istirehat.
Kesenggangan – waktu terluang yg diisi dgn sbrg aktiviti yg digemari yg tidak membebankan bdn + otak. Memulihkan keadaan bdn + otak yg tlh penat bekerja- cara berehat / tidur – waktu kesenggangan yg berkualiti pd masa tertentu.
7.2.2 Jenis rehat
a. rht pasif – rht tanpa melakukan pegerakan / tiada regangan otot
1. latihan mental – meditasi iaitu bertafakur/ memikirkan sesuatu dgn mendalam.
2. pembayangan gambaran – berangan-angan / kenangan manis / sesuatu yg tenang
3. istirehat fizikal – tari nafas/gengaman/ mengerutkan muka dll

b. rht aktif – melalui latihan fizikal utk meregangkan otot bdn – membuat senaman ringan.
1. Latihan regangan – bahu, ayunan tgn, dada dll
2. akt. Kesenggangan – memancing, bermain bola sepak, berenang, mdengar muzik, menyanyi, bmain catur, menonton, membaca buku, menanam bunga, besiar-siar, yoga, menari, melukis, berbasikal, berbual-bual, bersenam.

Rekreasi
- akt terancang
- sentiasa dlm kumpulan
- memerlukan tenaga yg byk
- memerlukan latihan sistematik
- dijlnkan di tmpt tertentu
-aktivii yg memcabar
-contoh, perkhemahan, abseiling
7.3 Konflik + Stres
Stres – apa saja yg menimbulkan perasaan tegang, takut, marah / kecewa. Jika berlebihan dan berpanjangan boleh mejejaskan kesihatan mental

Faktor2 yg menyebabkan stres
1. tmpt kerja/belajar
2. kegagalan intitusi keluarga
3. tiada hubungan baik dgn jiran
4. pesekitaran yg tidak selesa
5. masalah sosial
Faktor dalaman
1. Feedback negatif
2. sentiasa dinilai + dikritik
3. Imej kendiri
4. pengurusan diri yg lemah
5. tjadi byk kejadian
6. kurang sokongan
Cara mengatasi stres
- hindari merokok
- senaman + tidur yg cukup
- guna masa dgn efektif, keutamaan kerja / tugas
- mengambil cuti/rehat
- mberikan teguran yg positif
- berkongsi/ luahan perasaan dgn kwn, kluarga yg boleh dipercayai
- berpegang teguh kpd ajaran agama
- rancang masa dpn
- tetapkan malamat yg realistik utk dicapai
- imbangkan antara kerja + rekreasi
- dptkan bantuan kaunseling/nasihat
- teknik rekreasi – teknik penafasan - aromatrapi

Konflik
Perbezaan pedpt, penceraian, perbezaan nilai budaya
Timbul apabila menghadapi masalah sukar + terpaksa mbuat pilihan diantara 2 perkara yg bertentangan / bercanggah matlamatnya.

Pengurusan konflik
- kenal pasti punca
- rujuk penasihat
- laksanakan cadangan + nasihat
- nilai tindakan yg diambil

Peningkatan penghargaan diri
- kegiatan fizikal senaman, rekreasi
- pemakanan yg seimbang
- pergaulan sosial
- pemikiran serta penaklulan

Topik 8
Kesihatan Persekitaran
Meliputi semua aspek kesihatan manusia termasuklah kualiti hidup yg masa ditentukan oleh faktor2 kimia, biologi, sosial + psikososial dlm persekitaran

Pencemaran – kesan yg memudaratkan persekitaran drpd hasil atau aktiviti manusia spt industri dan proses pertanian

Jenis pencemaran
- pencemaran udara
Asap rokok, wap cat, pengilat, asap dapur, debunga, hama, serangga, karbon monoksida, plumbum
Luaran – sulfur dioksida, nitrogen dioksida, karbon monoksida, plumbum, partikel, ozon + hidrokarbon, hujan asid
- pencemaran air
Mikrobiologikal, kimia, penrurangan kandungan oksigen, nutrien, penyingkiran jirim.
- pencemaran kimia
Racun makhluk perosak, raksa, arsenik dan florida
- pencemaran radiasi
- pencemaran bunyi

Langkah2 pencegahan
- mengenal punca sisa2 buangan + meminimakan
- menggunakan sumber + tenaga secara berkesan
- melibat semua pihak
- menguasai kemahiran, kreativiti
- mereka bentuk semula produk
- mengubahsuai proses pembuatan
- melaksanakan amalan pengurusan harian
- mengurangan pennggunaan tenaga

Hiraki Pencegahan
1 .Pencegahan dan pengurangan
2. Kitar semula dan guna semula
3. Rawatan
4. Pembuangan

Pengajaan alam sekitar
1. Insiatif tempatan
2. Tindakan di Peringkat Kebangsaan
3. Sokongan antaranbangsa
4. Kerjasama serantau

Topik 9
Komunikasi + Kesihatan
Suatu pendekatan yg cuba utk mengubah t/laku para pendengar trhdp masalah kesihatan yg khusus di dlm jangka masa tertentu
kepentingan
1. mengeratkan hubungan ahli pro kesihatan dgn pesakit
2. mendedahkan proses mdptkan infomasi
3. sokongan terhdp peraturan kesihatan
4. mempromosi maklumat kesihatan
5. menyebar infomasi
6. menonjolkan imej ttg kesihatan
7. mendidik ttg kesihatan
8. mbtk aplikasi telekesihatan

Teori + model
1. Model kepercayaa terhdp kesihatan
2. teori Pembljaran Sosial
3. Teori penyebaran

Ciri2 Komunikasi kesihatan
1. ketepatan
2. ketersediaan
3. keseimbangan
4. konsisten
5. kompetensi budaya
6. berdasarkan bukti
7. kesampaian
8. kebolehpercayaan
9. pengulangan
10. tepat pd masanya
11. mudah difahami

Matlamat
1. mempromosi t/laku kesihatan -infomasi
2. polisi + peraturan
3. perbincangan

Saluran
1. Interpersonal
2. Komuniti + organisasi
3. Media massa akhbar, radio, tv + internet

Program Komunikasi Kesihatan
1. merancang dan merangka strategi
2. membentuk + pra penilaian onsep, maklmat + bhn
3. melaksanakan program
4. penilaian program

Topik 10
Profesional Pendidikan Kesihatan
Seseorang yg mgamalkan kemahiran atau pertimbangan / menyediakan perkhidmatan yg berkaitan dgn
- pegekalan / peningkatan thp kesihatan individu
- perawatan / penjgaan thd individu yg mengalami kecederaan, m3ngidap penyakit, kurang upaya / keuzuran

Sikap penampilan
-bertanggungjawab
-sentiasa bersikap positif
-mesra
-sentiasa bertenaga
-sedia membantu
-berupaya myesuaikan diri dlm pelbagai situasi
-sedia utk belajar + membaiki diri + kemahiran

Budaya + Kepercayaan
-tjawb thdp masy
-tjwb thd profesion
-tjwb thd majikan
-tjwb dlm menyampaikan + melaksanakan program

Kemahiran
-berfikir dan bertindak dgn cepat + betul
- mgamalkan mutu kerja yg cekap
- berkomunikasi dgn baik
- boleh berintraksi dgn oran ramai
- mampu mjangka dng tepat, menganalisis dan merekod
- mengawal emosi dlm pelbagai situasi

Agensi/Organisasi kesihatan

1. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO)
2. Pertubuhan Kanak2 Sedunia (UNICEF)
3. Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (MERCY)
Dalam Negara
1. Kementerian Kesihatan Malaysia
2. Bhg Pendidikan Kesihatan, KPM
3. Persatuan Pececahan Tuberculosis Malaysia (MAPTB)
4. Majlis Kanser Nasional (MAKNA)
5. Institut jantung Negara (IJN)

Sekolah
1. Program Doktor Muda

Pendidik Kesihatan - seorg yg bertindak utk mempengaruhi t/laku kesihatan dan gaya hidup individu dan masy

Tugas umum
1- melaksanakan penilaian kesihatan komuniti
2. mengenal pasti keperluan kesihatan komuniti
3. mencetus + merancang program2 kesihatan yg berkesan
4. merangka + mlaksanakan kurikulum kesihatan
5. membina bhn2 program kesihatan
6. mengurus perkongsian pintar antara komuniti dgn agensi2 kesihatan
7. menjalankan penyelidikan
8. menjalakan pemasaran sosial + komunikasi kesihatan
9. merancang + melaksana kempen media

0 ulasan:

APAKAH YANG AKU KEJAR HINGGA KINI? Fotline.ws
leTakkan KehIdupan DuniaMu iTu dI TangAn dAn akhIrat iTu DiHAti aGAr HaL Dunia MuDah dibahaGi-bAHagikan & AkhirAt itU DibAWa MaTi...
Hidup Yang Seimbang Adalah Penawar
Salah satu punca tekanan yang menyerang ramai orang pada hari ini ialah ‘ketagih bekerja’. Mereka dikenali juga sebagai workaholic kerana keasyikan bekerja siang dan malam sehingga melupakan segala tanggungjawab yang lain. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Dr. Bryan E. Robinson dari Universiti North Carolina di Charlotte, golongan ini mengeluarkan banyak hormon adrenaline di dalam badan mereka dan hormon ini membebankan jantung, menyebabkan darah tinggi dan menyempitkan pembuluh darah. Perubahan-perubahan ini mendedahkan golongan ini kepada sakit jantung, strok, kesugulan dan keinginan untuk membunuh diri. Berlebih-lebihan di dalam sesuatu perkara akan membawa kepada kebinasaan. Di antara nasihat yang amat baik untuk kita hayati ialah yang pernah dinasihatkan oleh sahabat Salman Al-Farisi ra kepada Abu Dardak ra. Nasihat ini kemudiannya disokong oleh Nabi Muhammad, iaitu: “Sesungguhnya Tuhanmu mempunyai hak ke atasmu, dirimu mempunyai hak ke atasmu dan keluargamu mempunyai hak ke atasmu. Berikan setiap yang berhak ini haknya.” (Riwayat Bukhari)

Cikgu Sha'ari

video klip pilihan minggu ni

aku seorang guru

Waktu Bumi

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008 | Distributed by Blogger Blog Templates

Back to TOP