SOALAN HBAE2103 SENI
BAHAGIAN A
ARAHAN
Bahagian A mengandungi SEPULUH soalan. Jawab SEMUA soalan. SOALAN Markah
1. Apakah yang dimaksudkan tentang corak?
2. Nyatakan EMPAT jenis cetakan yang biasa digunakan dalam kegiatan menghasikan corak.
3. Apakah yang dimaksudkan dengan resis dalam proses penghasilan batik lukis/canting?
4. Nyatakan EMPAT jenis ikatan yang biasa digunakan dalam teknik corak ikatan dan celupan (pelangi).
5. Terangkan maksud teknik gosokan dan teknik garisan silang yang boleh diapliksikan dalam penghasilan membuat corak terancang.
6. Apakah alatan menganyam untuk melembutkan bilah atau helaian daun pandan atau mengkuang yang telah dijangka dan bilakah alat tersebut digunakan?
( 2 )
7. Nyatakan secara ringkas apa yang anda faham tentang pualaman?
8. Berikan maksud teknik basah atas basah iaitu salah satu teknik dalam catan cat air.
9. Apakah yang anda faham tentang mozek dalam Pendidikan Seni Visual di sekolah rendah?
10. Apakah yang dikatakan teknik renjisan dan percikan?
BAHAGIAN B
ARAHAN
Bahagian B mengandungi EMPAT soalan. Jawab TIGA soalan SAHAJA. SOALAN Markah
1.
(a) Terdapat dua cara untuk menghasilkan corak iaitu secara terancang dan tidak terancang.
Apakah yang dimaksudkan dengan corak terancang dan tidak terancang?
(b) Nama dan jelaskan TIGA jenis susunan dalam corak terancang.
(c) Jelaskan ENAM persepsi dalam membuat corak dan rekaan.
2.
(a) Nilai budaya dapat diterapkan melalui mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
kepada murid-murid.
Jelaskan LIMA penerapan nilai budaya tersebut.
(b) Cetakan timbulan (relief) merupakan salah satu jenis cetakan. Apakah itu cetakan
timbulan dan berikan TIGA contoh cetakan timbulan.
(c) Jelaskan langkah untuk menghasilkan corak dengan menggunakan teknik cetakan
stensil kaedah filem lekar.
3.
(a) Apakah yang dimaksudkan dengan perkataan batik?
(b) Jelaskan sejarah perkembangan batik di Malaysia.
(c) Nyatakan LIMA bahan untuk menghasilkan teknik resis dalam batik lukis/canting.
(d) Jelaskan proses menghasilkan corak ikatan dan celupan.
4.
(a) Di zaman pra sejarah lagi banyak lukisan yang dilukis di dinding- dinding gua dengan menggunakan warna dari alam sekeliling.
Bagaimanakah manusia pada zaman tersebut mendapat dan mencipta warna-warna?
(b) Namakan TIGA nama kelarai yang bermotifkan bahagian tumbuh- tumbuhan.
(c) Nyatakan dan terangkan LIMA proses anyaman.
BAHAGIAN C
ARAHAN
Bahagian C mengandungi DUA soalan. Jawab SATU soalan SAHAJA. SOALAN Markah
1.
(a) Bagaimanakah teknik dan kaedah menghasilkan pualaman di Jepun atau China pada zaman dahulu?
(b) Rancangkan penyediaan proses menghasilkan pualaman yang bersesuaian untuk murid-murid tahun 4 dari segi bahan dan proses.
(c) Cadangkan DUA jenis media warna yang sesuai digunakan dalam teknik catan oleh murid–murid di peringkat sekolah rendah.
(d) Nyata dan terangkan SATU teknik cat minyak.
ARAHAN
Bahagian A mengandungi SEPULUH soalan. Jawab SEMUA soalan. SOALAN Markah
1. Apakah yang dimaksudkan tentang corak?
2. Nyatakan EMPAT jenis cetakan yang biasa digunakan dalam kegiatan menghasikan corak.
3. Apakah yang dimaksudkan dengan resis dalam proses penghasilan batik lukis/canting?
4. Nyatakan EMPAT jenis ikatan yang biasa digunakan dalam teknik corak ikatan dan celupan (pelangi).
5. Terangkan maksud teknik gosokan dan teknik garisan silang yang boleh diapliksikan dalam penghasilan membuat corak terancang.
6. Apakah alatan menganyam untuk melembutkan bilah atau helaian daun pandan atau mengkuang yang telah dijangka dan bilakah alat tersebut digunakan?
( 2 )
7. Nyatakan secara ringkas apa yang anda faham tentang pualaman?
8. Berikan maksud teknik basah atas basah iaitu salah satu teknik dalam catan cat air.
9. Apakah yang anda faham tentang mozek dalam Pendidikan Seni Visual di sekolah rendah?
10. Apakah yang dikatakan teknik renjisan dan percikan?
BAHAGIAN B
ARAHAN
Bahagian B mengandungi EMPAT soalan. Jawab TIGA soalan SAHAJA. SOALAN Markah
1.
(a) Terdapat dua cara untuk menghasilkan corak iaitu secara terancang dan tidak terancang.
Apakah yang dimaksudkan dengan corak terancang dan tidak terancang?
(b) Nama dan jelaskan TIGA jenis susunan dalam corak terancang.
(c) Jelaskan ENAM persepsi dalam membuat corak dan rekaan.
2.
(a) Nilai budaya dapat diterapkan melalui mata pelajaran Pendidikan Seni Visual
kepada murid-murid.
Jelaskan LIMA penerapan nilai budaya tersebut.
(b) Cetakan timbulan (relief) merupakan salah satu jenis cetakan. Apakah itu cetakan
timbulan dan berikan TIGA contoh cetakan timbulan.
(c) Jelaskan langkah untuk menghasilkan corak dengan menggunakan teknik cetakan
stensil kaedah filem lekar.
3.
(a) Apakah yang dimaksudkan dengan perkataan batik?
(b) Jelaskan sejarah perkembangan batik di Malaysia.
(c) Nyatakan LIMA bahan untuk menghasilkan teknik resis dalam batik lukis/canting.
(d) Jelaskan proses menghasilkan corak ikatan dan celupan.
4.
(a) Di zaman pra sejarah lagi banyak lukisan yang dilukis di dinding- dinding gua dengan menggunakan warna dari alam sekeliling.
Bagaimanakah manusia pada zaman tersebut mendapat dan mencipta warna-warna?
(b) Namakan TIGA nama kelarai yang bermotifkan bahagian tumbuh- tumbuhan.
(c) Nyatakan dan terangkan LIMA proses anyaman.
BAHAGIAN C
ARAHAN
Bahagian C mengandungi DUA soalan. Jawab SATU soalan SAHAJA. SOALAN Markah
1.
(a) Bagaimanakah teknik dan kaedah menghasilkan pualaman di Jepun atau China pada zaman dahulu?
(b) Rancangkan penyediaan proses menghasilkan pualaman yang bersesuaian untuk murid-murid tahun 4 dari segi bahan dan proses.
(c) Cadangkan DUA jenis media warna yang sesuai digunakan dalam teknik catan oleh murid–murid di peringkat sekolah rendah.
(d) Nyata dan terangkan SATU teknik cat minyak.
0 ulasan:
Catat Ulasan