STRATEGI GENERATIF DALAM PEMBELAJARAN BESTARI
2.1 – Ciri-ciri strategi Generatif
2.1.1 – Pelajar biasanya digalakkan menjana idea masing-masing secara kritis dan kreatif melalui aktiviti sumbang saran, pemetaan minda serta pemikiran literal.
2.1.2 – Pelajar atau murid mempelajari bagaimana untuk bertindak apabila situasi memerlukan kreativiti, pemahaman, keaslian, rekaan serta penyelesaian secara unik.
2.1.3 – Menggunakan pendekatan konstruktivisme.
2.1.4 – Guru hanya bertindak sebagai fasilitator atau pemudah cara.
2.1.5 – Guru menentukan masalah atau tugasan.
2.1.6 – Murid diberi pilihan penyelesaian.
2.1.7 – Guru membantu menjalankan tugasan.
2.1.8 – Guru dan murid bersama-sama menentukan matlamat Pembelajaran.
2.2 – Langkah-langkah Pengajaran Strategi Generatif.
2.2.1 – Penerangan / Pra penerangan
Setiap pelajar atau pun murid mempunyai pengalaman dan tahap pemikiran yang berbeza-beza, justeru itu peringkat kemasukan dalam bidang pembelajarannya perlu disediakan dan diselaraskan dengan teratur dan teliti. Oleh itu, sebelum bermulanya sesi pengajaran dan pembelajaran, pra penerangan tentang tajuk atau aktiviti yang akan dijalankan perlu dijelaskan dengan teliti. Penjelasan atau pra penerangan ini boleh dibuat secara lisan mahupun dalam bentuk edaran kertas yang berpandu.
2.2.2 – Proses pembelajaran
Berdasarkan ciri-ciri Strategi Generatif maka proses pembelajaran lebih menggunakan pendekatan konstruktivisme iaitu proses pembelajaran dengan menjana idea baru berasaskan pengalaman sedia ada. Selain itu, pembelajaran menjurus ke arah pemikiran yang menggunakan metafora dan analogi. Pemikiran pelajar perlu diasuh untuk menyelesaikan sesuatu masalah secara kritis dan kreatif serta melahirkan individu yang bersifat intuitif dan celik akal dalam melihat sesuatu situasi.
2.2.3 – Pasca pembelajaran
Guru yang bertindak sebagai fasilitator haruslah berperanan agar pelajar atau murid berupaya mengimbas semula ulangan berkaitan pengetahuan sedia ada. Mereka juga seboleh-bolehnya dapat mengintegrasikan pengetahuan baru dengan pengetahuan lama.
Selain itu, pelajar atau murid dapat membuat penyusunan iaitu menghubungkaitkan pengetahuan lama dengan baru dengan cara yang bermakna misalnya menganalisis isi penting, mengkategori-
kan serta menggunakan peta konsep. Mereka juga diharapkan dapat mengembangkan lagi pengetahuan baru melalui kaedah percambahan fikiran, melukis gambar rajah serta menyediakan
slaid.
2.1.1 – Pelajar biasanya digalakkan menjana idea masing-masing secara kritis dan kreatif melalui aktiviti sumbang saran, pemetaan minda serta pemikiran literal.
2.1.2 – Pelajar atau murid mempelajari bagaimana untuk bertindak apabila situasi memerlukan kreativiti, pemahaman, keaslian, rekaan serta penyelesaian secara unik.
2.1.3 – Menggunakan pendekatan konstruktivisme.
2.1.4 – Guru hanya bertindak sebagai fasilitator atau pemudah cara.
2.1.5 – Guru menentukan masalah atau tugasan.
2.1.6 – Murid diberi pilihan penyelesaian.
2.1.7 – Guru membantu menjalankan tugasan.
2.1.8 – Guru dan murid bersama-sama menentukan matlamat Pembelajaran.
2.2 – Langkah-langkah Pengajaran Strategi Generatif.
2.2.1 – Penerangan / Pra penerangan
Setiap pelajar atau pun murid mempunyai pengalaman dan tahap pemikiran yang berbeza-beza, justeru itu peringkat kemasukan dalam bidang pembelajarannya perlu disediakan dan diselaraskan dengan teratur dan teliti. Oleh itu, sebelum bermulanya sesi pengajaran dan pembelajaran, pra penerangan tentang tajuk atau aktiviti yang akan dijalankan perlu dijelaskan dengan teliti. Penjelasan atau pra penerangan ini boleh dibuat secara lisan mahupun dalam bentuk edaran kertas yang berpandu.
2.2.2 – Proses pembelajaran
Berdasarkan ciri-ciri Strategi Generatif maka proses pembelajaran lebih menggunakan pendekatan konstruktivisme iaitu proses pembelajaran dengan menjana idea baru berasaskan pengalaman sedia ada. Selain itu, pembelajaran menjurus ke arah pemikiran yang menggunakan metafora dan analogi. Pemikiran pelajar perlu diasuh untuk menyelesaikan sesuatu masalah secara kritis dan kreatif serta melahirkan individu yang bersifat intuitif dan celik akal dalam melihat sesuatu situasi.
2.2.3 – Pasca pembelajaran
Guru yang bertindak sebagai fasilitator haruslah berperanan agar pelajar atau murid berupaya mengimbas semula ulangan berkaitan pengetahuan sedia ada. Mereka juga seboleh-bolehnya dapat mengintegrasikan pengetahuan baru dengan pengetahuan lama.
Selain itu, pelajar atau murid dapat membuat penyusunan iaitu menghubungkaitkan pengetahuan lama dengan baru dengan cara yang bermakna misalnya menganalisis isi penting, mengkategori-
kan serta menggunakan peta konsep. Mereka juga diharapkan dapat mengembangkan lagi pengetahuan baru melalui kaedah percambahan fikiran, melukis gambar rajah serta menyediakan
slaid.
0 ulasan:
Catat Ulasan