info terkini

 

Fotline.ws

Sila Sign Buku Pelawat ini.

Pengikut

Ahad, 31 Januari 2010

Jenis-Jenis Cetakan


(a) Cetakan Timbulan (Relief)
• Merupakan proses membuat cetakan dengan meletakkan dakwat atau warna pada permukaan tapak cetakan yang biasanya terdiri daripada blok kayu atau lino.
• Hasil permukaan acuan merupakan imej yang terhasil di permukaan kertas.
• Contoh cetakan jenis ini ialah:
(a) Cetakan Kayu
(b) Cetakan Lino
(c) Cetakan Kolograf
(d) Cetakan Kolaj

(b) Cetakan Stensil atau Skrin
• Cetakan ini memerlukan kain sutera (organdi) yang direnggangkan di atas pemidang kayu.
• Cetakan Sutera Saring / Stensil / Sarigrafi.
• Terdapat beberapa kaedah yang boleh digunakan dalam jenis cetakan ini iaitu:
(a) Kaedah Potongan Kertas Pendua
(b) Kaedah Filem Leker
(c) Kaedah Skrin Foto

(c) Cetakan Lithografi / Planograf / Cetakan datar
• Juga dikenali sebagai cetakan Plonografi.
• Cetakan datar menggunakan blok batu kapur sebagai blok persembahan imej.
• Teknik yang digunakan ialah teknik penolakan minyak dengan air.
• Kekalisan antara air dan minyak dapat menghasilkan cetakan seakanakan
lukisan pensil.
• Cetakan dibuat menggunakan mesin cetak.

(d) Cetakan Benaman (Intaglio)
• Berlawanan dengan cetakan timbulan. Bagi cetakan timbulan, dakwat atau pewarna di atas permukaan yang timbul manakala cetakan benaman pula dakwat atau warnanya di dalam ukiran turisan yang akan menjadi imej.
• Merupakan proses membuat cetakan melalui cara mengukir pada plat logam atau kayu dan meletakkan dakwat atau warna ke dalam hasil turisan.
Contoh cetakan jenis ini ialah:
(a) Kaedah Turisan (engraving)
(b) Kaedah Gurisan Asid (etching)
(c) Kaedah Akuantin (aquantint)
(d) Kaedah Mesotin (mezzotint)

(e) Cetakan Gurisan Asid
• Cetakan asid pertama kali digunakan pada awal kurun ke-16 selepas asid diketahui boleh digunakan untuk mengguris imej ke dalam kepingan logam.
• Rembrandt Van Rijn, Francisco Goya dan Pablo Picasso adalah antara artis yang menggunakan tekni ini untuk mencipta dan menghasilkan sebahagian daripada karya utama mereka.
• Corak gurisan yang dihasilkan diatas permukaan logam yang telah disapu dengan sejenis bahan yang kalis asid.
• Gurisan dibuat dengan jarum etching di atas permukaan logam.
• Mesin digunakan untuk menghasilkan cetakan jenis ini.

(f) Cetakan Kayu
• Kaedah yang paling awal digunakan.
• Muncul di Negeri China pada kurun ke-8.
• Berkembang ke Eropah sekitar tahun 1418 Masihi dan digunakan untuk mencetak rekaan pada kain. Kemudian, cetakan dikembangkan untuk kegunaan pendidikan, keagamaan, propaganda dan tekstil untuk pakaian.
• Cetakan berwarna diperkenalkan pada kurun ke-15 Masihi. Manakala pada kurun ke-16, cetakan muncul dan mencapai status sebagai satu bentuk seni yang penting dengan penghasilan karya Albrecht Durer dan karyawan Eropah.
• Di Malaysia, cetakan bermula dengan mencetak kain sarung.
• Kaedah yang mudah dan murah kerana peralatan senang didapati.
• Cara dan teknik sama dengan cetakan lino. Perbezaannya hanya cetakan kayu menggunakan kayu yang kesan cetakannya berira manakala cetakan lino menggunakan lino kesannya yang licin.
• Permukaan kayu yang berira ini membawa kesan yang tersendiri yang amat menarik. Oleh itu seorang pencetak dari Eropah, Edvard Munch amat suka menggunakan teknik ini.
Rajah 2.7: Contoh cetakan kayu

(g) Cetakan Lino
• Kaedah dan proses sama dengan cetakan kayu iaitu kaedah cetakan timbul.
• Bezanya hanya imej yang hendak di cetak di ukir dengan pahat pengukir di atas lino manakala kaedah cetakan kayu ukiran dibuat di atas blok kayu.

(h) Cetakan Lithografi
• Cetakan ini dicipta pada tahun 1798 oleh Aloys Senefelder.
• Pada tahun 1890-an, cetakan ini telah muncul dalam karya yang penuh artistik, iaitu dalam bentuk warna oleh Piere Bonnard dan Henri de Toulouse-Leutrec.
• Juga dikenali sebagai cetakan Plonografi.
• Cetakan datar menggunakan blok batu kapur sebagai blok persembahan imej.
• Teknik yang digunakan ialah teknik penolakan minyak dengan air.
• Kekalisan antara air dan minyak dapat menghasilkan cetakan seakan akan lukisan pensil.
• Cetakan dibuat menggunakan mesin cetak.

(i) Cetakan Sutera Saring
• Pada sekitar tahun 1930-an, beberapa artis Amerika Syarikat memulakan hasil karya mereka dengan menggunakan teknik cetakan ini.
• Juga dikenali sebagai cetakan stensil dan sarigrafi.
• Cetakan ini memerlukan kain sutera (organdi) yang diregangkan pada pemidang.
• Imejnya dihasilkan melalui keratan kertas pendua, filem leker atau skrin foto.
• Berbeza dengan cetakan lain, ia menggunakan sekuji untuk menyapu dakwat atau warna di atas permukaan kertas.
• Terdapat pelbagai kaedah stensil. Di antaranya ialah:
(a) Kaedah Potongan Kertas Pendua
(b) Kaedah Filem leker
(c) Kaedah Lilin
(d) Kaedah Sutera Saring

(j) Cetakan Stensil Kaedah Potongan Kertas Pendua
Kaedah ini ialah kaedah yang paling ringkas dan mudah. Sediakan sebuah pemidang skrin. Lukis dan gunting imej atas kertas pendua. Semasa mencetak, letakkan imej yang telah dipotong di atas kertas permukaan dasar yang hendak dicetak. Pemidang skrin diletakkan di atasnya sebelum dituangkan dakwat atau warna. Gunakan sekuji untuk meratakan warna di atas pemidang skrin. Angkat perlahan-lahan pemidang skrin. Biasanya imej yang dipotong itu akan terlekat pada belakang pemidang skrin. Cetakan ini tidak boleh menghasilkan edisi yang banyak kerana kertas pendua yang dipotong itu akan lembap dan menyebabkan dakwat atau warna terkeluar. Sila rujuk rajah-rajah berikut:

(k) Cetakan Stensil Kaedah Filem Laker
Langkah 1 : Sediakan lakaran imej. Kemudian lukis imej pada muka belakang filem leker.
Langkah 2 : Potong dan keluarkan bahagian-bahagian yang hendak didakwatkan atau diwarnakan dengan pisau pemotong NT. Filem leker ini mempunyai dua lapisan. Satu lapisan berlilin dan satu lapisan kertas biasa. Bahagian yang dipotong ialah bahagian yang berlilin.
Langkah 3 : Setelah selesai mengeluarkan bahagian yang ditembusi dakwat atau warna, kertas filem leker itu diletakkan di bawah pemidang yang telah tersedia dengan kain sutera. Kemudian, digosok dengan seterika elektrik yang sederhana panas. Semasa menggosok, bahagian yang berlilin (leker) akan melekat pada pemidang, sementara kertas biasa

Read more...

Bagaimana Memperbaiki Mutu Perkhidmatan Kesihatan Keluarga


Perkhidmatan Kesihatan Keluarga (atau Primary Care) adalah salah satu cabang perubatan yang bertanggunjawab untuk menyediakan perkhidmatan kesihatan buat komuniti. Perkhidmatan Kesihatan Keluarga memberi fokus utama dalam penjagaan wanita mengandung, klinik kanak-kanak, klinik pesakit luar dan juga sebagai pusat rawatan susulan bagi pesakit kronik seperti hipertensi dan kencing manis (diabetes mellitus). Perkhidmatan Kesihatan Keluarga juga bertanggunjawab untuk melaksanakan program-program pencegahan dan kesedaran mengenai penyakit untuk sesebuah komuniti.
Di Malaysia, usaha ini dilaksanakan oleh klinik-klinik kesihatan kerajaan yang bertebaran di seluruh negara. Dalam menuju tahun 2020, hampir setiap mukim akan memiliki sekurang-kurangnya sebuah klinik kesihatan kerajaan. Klinik-klinik ini dibiaya sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia.

Kita masih ketinggalan

Pada dasarnya, Perkhidmatan Kesihatan Keluarga di Malaysia masih jauh ketinggalan berbanding negara-negara maju walaupun memiliki kelengkapan infrakstruktur dan pemberian dana yang berterusan dari kerajaan. Peratusan populasi Malaysia yang menghidap diabetes mellitus atau hipertensi berada di tahap yang membimbangkan (Peratusan untuk populasi dunia mengikut laporan WHO adalah 6% dari populasi dunia menghidap diabetes mellitus, tetapi di Malaysia peratusan yang dicatat tahun 2007 adalah pada tahap 14% - tertinggi di dalam rantau Asia Tenggara). Ini belum diambil kira beberapa penyakit kronik lain seperti obesiti, asma, penyakit paru-paru kronik (chronic obstructive lung disease), penyakit jantung, kolesterol berlebihan (dyslipidemia) dan banyak lagi.

Tahap kesedaran yang rendah mengenai penyakit-penyakit ini di kalangan masyarakat juga amat meresahkan. Satu lagi bukti kegagalan Perkhidmatan Kesihatan Keluarga di Malaysia juga dapat dilihat pada jumlah perokok lelaki yang melebihi 50% daripada jumlah populasi lelaki Malaysia.

Kementerian Kesihatan Malaysia masih gagal untuk menzahirkan satu sistem di mana rekod perubatan seseorang warga Malaysia dari lahir boleh diperolehi pada bila-bila masa untuk rujukan atau semakan samada di klinik atau hospital. Kita sebagai warga juga ramai yang tidak menyimpan rekod perubatan kita sendiri kerana sejak kecil kita tidak dididik untuk mengambil tahu akan kesihatan diri sendiri.

Hasil pertemuan dengan mereka yang terlibat secara langsung dengan perkhidmatan ini, saya merasakan bahawa masa, tenaga kerja dan bebanan kerja yang banyak menjadi penyebab utama kenapa tahap peratusan pesakit kronik di Malaysia terus meningkat dan kesedaran di kalangan masyarakat masih gagal diwujudkan.


Masalah lain yang sering kedengaran di dada akhbar atau media elektronik ialah masa menunggu yang terlalu lama dan jumlah pesakit di sesebuah klinik yang terlampau ramai. Saya melihat permasalahan ini bermula dari tahap kesedaran dan pendidikan warga kita mengenai kesihatan. Saya berani jamin 50% daripada pesakit yang hadir ke klinik adalah mereka yang hanya hadir untuk mendapatkan dua tiga biji panadol dan sebotol ubat batuk atau lebih 'parah' hanya untuk mendapatkan sijil cuti sakit. Ini menyebabkan masa menunggu menjadi lebih panjang dan doktor atau jururawat tidak dapat meluangkan masa yang lebih untuk pesakit kronik diabetes, hipertensi dan penyakit-penyakit kronik lain.


Penyakit-penyakit seperti demam biasa (tidak lebih dari tiga hari), batuk dan juga selsema biasa, seharusnya boleh dirawat sendiri di rumah dengan membeli ubatan di farmasi. Tiada keperluan untuk hadir ke klinik kecuali benar-benar serius. Jika ini berjaya diaplikasi, separuh daripada bebanan kerja di pusat-pusat kesihatan dapat dikurangkan dan fokus terhadap memerangi penyakit kronik dapat dipertingkatkan.


Hapuskan subsidi

Bagi saya permasalahan sebegini wujud kerana jumlah bayaran perkhidmatan yang dikenakan untuk pelbagai perkhidmatan, termasuk khidmat perundingan (konsultansi), ujian makmal, dan ubatan, adalah terlampau murah kerana disubsisdi kerajaan. Bagai orang mengantuk disorong bantal, maka ramai yang hadir adalah mereka yang sekadar ingin mengambil kesempatan untuk isu-isu peribadi yang tersendiri.

Mungkin telah tiba masanya dijalankan semakan semula terhadap sistem subsidi perkhidmatan kesihatan di klinik-klinik kesihatan kerajaan. Subsidi ini perlu dikurangkan atau dihapuskan terus. Ini kerana permasalahan utama kebanjiran pesakit 'manja' di klinik kesihatan kerajaan adalah kerana jumlah bayaran perkhidmatan yang murah.


Saya suka menyarankan agar bayaran dikenakan untuk seorang pesakit samada hadir untuk rawatan penyakit kronik mahupun akut ('acute'). Maka dengan ini secara logiknya, pesakit 'manja' yang hanya hadir untuk mendapatkan panadol atau ubat batuk akan berhenti mengunjungi klinik tersebut kerana ianya lebih murah untuk dibeli di farmasi sahaja. Seperti yang saya sebutkan di atas, separuh dari bebanan kerja dapat dikurangkan dan lebih masa dapat diluangkan oleh pekerja kesihatan untuk merawat penyakit-penyakit kronik.

Klinik juga sepatutnya mengenakan bayaran tambahan untuk perkhidmatan-perkhidmatan tertentu seperti X-ray atau kaunseling kesihatan seperti klinik berhenti merokok dan klinik obesiti. Melalui kaedah ini, klinik-klinik ini mampu untuk menjana dana sendiri bagi mengerakkan usaha-usaha promosi kesedaran kesihatan dan klinik-klinik itu akan bersaing untuk mewujudkan pekhidmatan yang terbaik pada harga yang berpatutan.
Perkhidmatan tambahan seperti gim senaman, spa mahupun menjadi pusat komuniti untuk mengajar anak-anak istimewa akan dapat diwujudkan andai klinik-klinik ini diberi kebebasan untuk mengumpul dana sendiri melalui bayaran perkhidmatan dan juga dana dari komuniti setempat. Maka dengan cara ini, masyarakat akan lebih hampir dengan penyedia perkhidmatan kesihatan dan usaha pendidikan kesihatan akan lebih mudah untuk menyedarkan masyarakat mengenai kesihatan mereka.
Dengan pendidikan, kesedaran dan ditambah dengan perkhidmatan yang berkualiti, usaha memerangi penyakit kronik di Malaysia dapat dipertingkatkan dan secara tidak langsung meningkatkan kualiti kesihatan masyarakat Malaysia.

Tindakan ini juga mampu untuk mengurangkan kebergantungan sesebuah klinik terhadap dana kerajaan. Dalam jangka masa panjang, ianya mampu mengurangkan perbelanjaan kerajaan dalam merawat komplikasi penyakit diabetes dan hipertensi seperti serangan jantung, strok, kegagalan buah pinggang dan gangrene kaki yang mana perbelanjaan kerajaan untuk merawat penyakit ini pada tahun 2007 sahaja mencecah RM 200 juta.

Perbelanjaan yang kurang, perkhidmatan yang lebih baik dan keterlibatan komuniti yang menyeluruh akan melahirkan bangsa Malaysia yang lebih sihat dan produktif menjelang tahun 2020.

Read more...

PEDAGOGI BESTARI


1.0 STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DALAM PEDAGOGI BESTARI


Pembelajaran secara direktif bermaksud, murid-murid belajar melalui penerangan tentang konsep / kemahiran oleh guru dan diikuti oleh ujian kefahaman dan latihan yang dibuat dengan bimbingan guru. Contoh strategi-strategi pengajaran yang boleh digunakan oleh guru ialah kuliah dan latih-tubi. Bagi elemen pembelajaran secara mediatif pula, murid-murid diajar oleh guru untuk mengaplikasikan pengetahuan untuk menyelesaikan masalah, membuat keputusan, mengenalpasti andaian dan menilai kebenaran andaian, keputusan dan hipotesis. Contoh-contoh aktiviti pengajaran yang boleh digunakan oleh guru dalam pendekatan mediatif ialah seperti penaakulan dialektual, pemerolehan konsep, pembentukan konsep, latihan inkuiri dan perbincangan terbuka.

Dalam strategi generatif, guru akan menggalakkan murid menjanakan idea-idea kritis dan kreatif. Strategi ini membantu murid-murid menyelesaikan masalah secara kritis dan kreatif dengan menggunakan idea-idea yang asli dan unik. Contoh-contoh aktiviti sumbangsaran yang boleh digunakan oleh guru ialah seperti pemetaan minda, pemikiran lateral dan kreatif. Dalam pendekatan pemerhatian, murid-murid diajar mengikuti perbuatan guru atau memodelkan perlakua sesuatu kemahiran. Contoh aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang boleh digunakan oleh guru dalam kaedah pemerhatian ialah tunjuk cara. Untuk strategi yang seterusnya, guru boleh menggunakan kaedah kontekstual yang mengaitkan bahan pengajaran dan pembelajaran kepada situasi dunia yang sebenarnya. Kaedah ini memotivasikan murid-murid untuk membuat kaitan antara ilmu pengetahuan dengan pengaplikasiannya kepada kehidupan mereka sebagai ahli keluarga dan rakyat.

Pembelajaran kontekstual penting kerana ia mengaitkan pembelajaran kepada realiti kehidupan. Jenis pembelajaran lain yang boleh dikaitkan kepada pembelajaran kontekstual ialah pembelajaran ’eksperential’, pengalaman hidup sebenar, pembelajaran aktiviti dan pembelajaran berpusatkan murid. Pembelajaran ini mementingkan penyelesaian masalah. Ia memberikan pengakuan bahawa situasi pengajaran dan pembelajaran boleh berlaku juga di dalam rumah dan masyarakat. Ia mengajar murid untuk memantau dan mengarah pembelajaran sendiri supaya mereka lebih berdikari. Prinsip-prinsip penting dalam pembelajaran kontekstual ialah seperti guru menggalakkan murid untuk belajar daripada satu sama lain, guru menggunakan penilaian sebenar, pembelajaran kontekstual bergantung kepada ingatan spatial guru dapat menyepadukan mata pelajaran-mata pelajaran yang berlainan dan penilaian autentik melalui pengalaman praktikal.

Dalam strategi metakognitif, murid-murid memikirkan tentang proses
pembelajaran, rancangan pembelajaran, pemantauan dan penilaian kendiri. Contoh-contoh soalan yang boleh diberikan oleh guru kepada murid-muridnya dalam strategi metakognitif ialah Apakah yang saya telah belajar? Bagaimana saya boleh mempertingkatkan prestasi saya? Apakah bantuan yang saya perlu? Murid-murid dapat mempraktikkan strategi metakognitif semasa mereka menjalani latihan praktikum atau membuat journal refleksi. Pemikiran metakognitif ialah pemikiran aras tinggi yang boleh dipraktikkan oleh murid-murid

Kaedah konteks luar ialah aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan oleh guru di luar bilik darjah atau di makmal sains. Dalam kaedah ini, peranan guru sebagai seorang fasilitator di mana dia akan cuba menyelesaikan semua masalah yang dihadapi oleh murid. Guru akan memberikan satu aktiviti penyelesaian masalah dan murid mesti berada di luar bilik darjah untuk menyelesaikan masalah ini. Selepas menyelesaikan aktiviti yang diberikan oleh guru, murid akan menyediakan laporan secara individu atau mengikut kumpulan.

Dalam kaedah kajian masa depan, guru membolehkan murid-murid mengambil bahagian dalam penciptaan masa depan. Dalam konteks persekolahan, kajian masa depan adalah amat penting untuk golongan remaja dan murid. Kaedah ini dapat membantu murid untuk melihat manusia berfikiran jauh dan untuk menyelesaikan masalah-masalah yang mungkin dihadapi pada masa akan datang. Dua prinsip dalam kajian masa depan ialah masa depan sahajalah merupakan ruang di mana kita mempunyai kuasa atau pilihan untuk bertindak atau melakuka sesuatu, terdapat bukan hanya satu masa depan tetapi beberapa dan pelbagai masa depan. Oleh itu, pemilihan soalan kajian masa depan perlu dilakukan dengan beretika dan bertanggungjawab oleh guru. Contoh-contoh soalan yang boleh dikemukakan oleh guru dalam kaedah ini ialah seperti bagaimana keadaan lalu lintas pada satu hari nanti di Malaysia? Apakah kemungkinan-kemungkinan yang akan berlaku pada masa depan? Apakah kesan-kesan daripada penebangan hutan? Guru boleh menanya soalan sama ada murid pernah melihat hutan? Apakah yang akan berlaku pada haiwan-haiwan bila hutan ditebang dan apakah akibat-akibatnya apabila tiada lagi
tumbuhan hijau di dunia?

Pendekatan koperatif berasaskan konsep di mana murid-murid belajar secara kumpulan dan berbincang secara koperatif. Dalam kaedah ini, murid-murid dapat berinteraksi dan saling membantu dalam aktiviti pembelajaran. Langkah-langkah dalam pembelajaran koperatif ialah seperti guru sampaikan pelajaran baru, murid-murid membentuk kumpulan untuk membincangkan secara koperatif, ujian dijalankan untuk mengesan kemajuan dan pencapaian murid dalam setiap kumpulan. Peneguhan sosial diberikan kepada kumpulan yang beprestasi cemerlang. Murid membentuk kumpulan untuk membincangkan secara koperatif. Ciri-ciri pembelajaran koperatif adalah seperti, murid-murid melibatkan diri secara aktif, murid dilatih dengan akauntabiliti diri dan bertanggungjawab sesama ahli kumpulan, kemahiran dan interaksi sosial dapat dipupuk dan murid-murid sedar tentang kebaikan pembelajaran ini. Prosedur pengajaran dan pembelajaran dalam kaedah koperatif ialah seperti guru mengajar satu unit kaedah pembelajaran, murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menjalankan aktiviti-aktiviti untuk mencapai objektif pembelajaran, guru membimbing dengan kaedah-kaedah dan teknik-teknik yang sesuai, murid mengikuti bimbingan guru, murid-murid berusaha bersama-sama dalam kumpulan mencapai objektif pembelajaran yang ditetapkan.

Mengikut Kamus Dewan (1998), kolaboratif bermaksud kerjasama erat di antara dua pihak atau lebih. Pendekatan kolaboratif melibatkan sekumpulan murid yang berusaha bersama ke arah mencapai prestasi yang cemerlang sama ada bidang akademik & ko-kurikulum. Melalui pembelajaran ini, keberkesanan pembelajaran dapat ditingkatkan nilai sosial & kerjasama dapat dipupuk dengan baik serta masalah disiplin dapat dikurangkan ke tahap yang minima. Pembelajaran koperatif & kolaboratif mempunyai ciri-ciri yang hampir sama di mana kedua-dua kaedah ini menekankan semangat kerjasama antara ahli kumpulan.


2.0 PENGINTEGRASIAN KEMAHIRAN GENERIK DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Kemahiran generik amat penting dalam membantu meningkatkan prestasi pengajaran dan pembelajaran guru terhadap murid.Pengintegrasian dapat ditakrifkan sebagai pengabungan manakala kemahiran generik pula telah dikupas dan dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu kemahiran berfikir,Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi serta Kemahiran Pemudahcaraan.

Untuk menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang lebih efektif guru perlu menggabungkan kemahiran generik supaya ia lebih berkesan.Kemahiran berfikir dapat dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu Strategi berfikir,kemahiran berfikir dengan kritis dan kreatif serta yang terakhir kemahiran berfikir menaakul.Kemahiran berfikir kritis dapat dihuraikan sebagai kebolehan untuk menilai kemunasabahan sesuatu idea dan ia bersifat evaluatif.Strategi berfikir pula dapat ditakrifkan sebagai proses berfikir yang lebih tinggi peringkatnya dan mengandungi beberapa langkah melibatkan beberapa kemahiran berfikir kritis dan kreatif. Kemahiran berfikir menaakul dapat didefinisikan sebagai kemahiran berfikir membantu kita sebagai pelincir dalam membuat perkembangan secara rasional kepada semua kemahiran berfikir dan strategi berfikir.

Kemahiran berfikir secara kritis banyak menggunakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran seperti membandingkan dan membezakan ,mengumpul dan mengelaskan, mencirikan, membuat urutan, menganalisis, mengesan kecondongan ,menilai serta membuat kesimpulan.Seterusnya kemahiran berfikir kreatif pula banyak mementingkan aspek seperti menjanakan idea ,membuat inferens, membuat hubungkaitan, meramal, membuat hipotesis, mesinfesis, membuat analogi, membuat gambaran mental, merekacipta Strategi berfikir terdiri kemahiran mengkonsepsi, menyelesaikan masalah , membuat keputusan, kemahiran menaakul.

Kemahiran Teknologi Maklumat Dan Komunikasi dapat melatih murid-murid supaya mahir menggunakan teknologi komputer masa kini untuk menguasai mengikut perkembangan konsep “world class education”.Tujuan kemahiran ini diajar ialah unutk menghasilkan tenaga kerja yang mahir bidang sains dan teknologi serta dipandang tinggi oleh masyrakat serta seluruh dunia. Untuk merealisasikan impian ini pihak sekolah perlu menyediakan kemudahan agar semua murid tidak ketinggalan mempelajari kemahiran ini.Ketika mengajar kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi guru mesti guna penilaian “on-going” dan “on-line” kerana ia lebih mudah dan sistematik serta menunjukkan kecanggihan teknologi maklumat masa kini.

KEMAHIRAN PEMUDAHCARAAN ini amat penting dalam aktiviti perbincangan dan ia merupakan satu proses yang memudahkan sesuatu perbincangan.Dari segi bidang pendidikan ia merupakan satu proses yang menggerakkan aktiviti pembelajaran murid-murid.Di dalam kaedah ini terdapat seorang pemudahcara yang dipanggil fasilitator.Perkataan “facilite” juga membawa maksud memudahkan, menyenangkan pelancaran sesuatu proses.Melalui kaedah ini peranan guru dapat dikurang tetapi peranan murid dititikberatkan.Guru menjadi sebagai “guide” dalam pengajaran dan pembelajaran serta dapat melicinkan segala proses dan aktiviti pengajarn dan pembelajran yang berlaku. Komponen yang terdapat dalam pemudahcaraan ialah menententukan struktur perbincangan seterusnya perlu mengetahui teknik memulakan perbincangan yang baik serta guru perlu bimbing murid buat rumusan dan cadangan pada hujung sesi pemudahcaraan.Kelebihan kemahiran ini dapat dilihat dari segi penglibatan diri murid dengan aktif serta murid lebih bersedia awal untuk mempelajari sesuatu topik.dalam kaedah ini juga terdapat kelemahan yang tidak dapat dielakkan iaitu murid kurang komunikasi dan berinteraksi dengan guru.

Read more...

Khamis, 28 Januari 2010

SoalanTugasan HBAE2103 - Corak dan Rekaan


SOALAN TUGASAN

Cetakan ialah proses terapan blok atau plat. Ianya melibatkan proses penciptaan plat yang dapat menghasilkan pelbagai imej. Cetakan mempunyai keunikan dan keistimewaan yang tersendiri.

1. Huraikan keistimewaan seni cetakan dalam konteks perkembangan dunia seni visual Malaysia. Pilih seorang artis seni cetakan dan huraikan keunikan karya beliau.
Huraian anda juga perlu menyentuh aspek-aspek formalistik, representasi subject matter, pengaruh dan pengetahuan budaya, ekspresi dan emosi serta keaslian dan kreativiti artis dalam karya-karya tersebut.
(15 markah)

2. Hasilkan sebuah persembahan multimedia menggunakan Ms PowerPoint yang membincangkan kesemua jenis-jenis cetakan. Persembahan anda juga perlu menekankan kebolehupayaan digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Penekanan kepada unsur seni dan prinsip garisan dalam setiap jenis cetakan perlu diberi. Persembahan tersebut merangkumkan kreativiti anda menggunakan elemen ICT seperti pautan internet, ‘hyperlink’ dengan fail tertentu, gambar tertentu, video, serta penggunaan ‘font’, animasi, warna serta keberkesanan format penyampaian.
(15 markah)
[ Jumlah: 30 Markah ]

PANDUAN KEPADA PELAJAR

1. Huraikan keistimewaan seni cetakan dalam konteks perkembangan dunia seni visual Malaysia. Berdasarkan contoh-contoh karya seorang artis tempatan, bincangkan keunikan pengkaryaan seni cetakan beliau. Pastikan huraian menyentuh:
- aspek-aspek formalistik
- pengaruh dan pengetahuan budaya
- representasi subject matter
- ekspresi dan emosi
- keaslian dan kreativiti artis dalam karya-karya mereka.

2. Pastikan anda menyenaraikan kesemua jenis cetakan. Hasilkan sebuah persembahan multimedia menggunakan Ms PowerPoint yang membincangkan setiap jenis cetakan.
Persembahan anda juga perlu menekankan kebolehupayaan digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Penekanan kepada unsur seni dan prinsip garisan dalam setiap jenis cetakan perlu diberi. Persembahan tersebut merangkumkan kreativiti anda menggunakan elemen ICT seperti pautan internet, ‘hyperlink’ dengan fail tertentu, gambar tertentu, video, serta penggunaan ‘font’, animasi, warna serta keberkesanan format penyampaian.

CATATAN
anda perlu menyediakan tugasan ini secara individu
anda dikehendaki menyenaraikan bahan rujukan yang berkaitan
berbincang dengan tutor megenai cara menulis rujukan yang betul
masukkan elemen ICT dalam penghasilan tugasan
kreativiti perlu digabungkan dalam hasil kerja anda

PANDUAN TUTOR
1. Tutor diminta agar membimbing para pelajar sepanjang proses penyediaan penulisan.
2. Mencadangkan format yang sesuai baik setiap sub tajuk.
3. Memeriksa dan menanda tugasan pelajar dan seterusnya memberi markah dan memasukkan markah ke dalam OMES.
4. Mencadangkan buku-buku rujukan untuk panduan pelajar antaranya:
Sabapathy T.K., (2005). Piyadasa: An Overview 1962-2000. Kuala Lumpur, Balai Seni Lukis Negara
Hassan M. Ghazali, (2000). Pendidikan Seni Tingkatan 4 dan 5. Kuala lumpur, Fajar Bakti.

Internet:
http://www.senivisual.com
http://www.wikipedia.org/printmaking
http://www.rumahykp.org.my


Read more...

Isnin, 25 Januari 2010

Kerajaan Tiada Cadangan Hapuskan COLA dan ITKA

KOTA BHARU 24 Jan. - Kerajaan tidak pernah berbincang sama sekali mengenai cadangan untuk menghapuskan elaun yang dinikmati kakitangan awam pada masa kini seperti elaun sara hidup kakitangan awam (COLA) dan Imbuhan Tetap Khidmat Awam (ITKA).

Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr. Awang Adek Hussin (gambar) berkata, khabar angin yang mengatakan elaun tersebut akan dipotong sengaja dicipta oleh pihak tertentu semata-mata untuk mengalih perhatian daripada masalah sebenar yang dihadapi parti pembangkang sekarang.

Beliau berkata, ia disebabkan pembangkang cuba mencari isu untuk menghimpit dan menekan kerajaan kerana rakyat berada dalam keadaan yang agak susah disebabkan kemelesetan ekonomi dunia.

"Saya tengok isu COLA sebenarnya satu isu yang tidak ada tetapi diada-adakan disebabkan pembangkang nampak isu-isu yang ada sekarang hanya menekan mereka, jadi mereka cari isu untuk menampakkan kerajaan tidak prihatin keadaan rakyat yang berada dalam keadaan susah akibat kemelesetan ekonomi.

"Kerajaan tidak pernah bincang langsung pasal tarik balik COLA atau ITKA, kalau bincang pasal subsidi adalah, itu pun perkara biasa tetapi COLA tidak ada," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Cawangan Perbankan Islam Bank Simpanan Nasional (BSN) di Pengkalan Chepa di sini hari ini.

Turut hadir Pengurus Besar / Ketua Eksekutif BSN, Datuk Adinan Maning.

Ia merupakan cawangan pertama BSN di negara ini yang memberikan perkhidmatan khusus dalam sistem perbankan Islam.

Pada majlis tersebut seramai 10 pelajar dari Sekolah Kebangsaan Dato' Hashim dan Sekolah Kebangsaan Pengkalan Chepa menerima sumbangan dari BSN.

Awang Adek berkata, beliau berharap rakyat tidak akan terpengaruh dengan khabar angin mengenai penghapusan COLA yang disebarkan pihak tertentu untuk mencari modal politik murahan.

utusan malaysia
25/1/2010

Read more...

Jumaat, 22 Januari 2010

Blog HEM SK Shah Alam Menepati Sasaran

http://hemsksa16.blogspot.com



Read more...

Isnin, 18 Januari 2010

Senarai dan Bidang Tugas Guru Kelas

GURU BERTUGAS HARIAN / MINGGUAN


Senarai Tugas

1. Guru bertugas harian hendaklah datang sekurang-kurangnya 15 minit sebelum persekolahan bermula dan pulang sekurang-kurangnya 15 minit selepas sekolah berakhir.

2. Memastikan bilik-bilik darjah telah disapu, sampah-sampah telah dibuang / tingkap telah ditutupsetelah tamat persekolahan.

3. Mengawasi disiplin murid di luar waktu belajar seperti pada waktu rehat dan waktu sebelum loceng pertama dibunyikan, di sekitar sekolah dan mengambil tindakan segera dan munasabah jika perlu.


4. Mengawasi kebersihan bilik-bilik darjah, tandas, dapur RMT, bilik-bilik khas dan kawasan sekolah.


5. Mengurus rawatan murid yang sakit dan menghantar mereka ke hospital / ke rumah.

6. Mengeluarkan surat kebenaran ke hospital dan merekodkan nama murid yang memohon.

7. Mengawasi murid menepati waktu datang dan pulang ke sekolah, masa rehat dan masa pertukaran guru atau mata pelajaran.

8. Mengurus hal-hal bersabit dengan kehilangan barang-barang.

9. Menentukan keselamatan murid di sekitar kawaasan sekolah serta mengawasi harta benda sekolah.

10. Mencatat kegiatan-kegiatan sekolah seperti sukan, persatuan-persatuan, unit beruniform dan aktiviti-aktiviti lain yang dijalankan di sekolah.

11. Membuat catatan mengenai perkara-perkara penting yang berlaku sepanjang hari /minggu persekolahan ke Buku Laporan Bertugas, antara perkara-perkara yang dicatat ialah:

11.1 kedatangan murid, guru dan staf sokongan
11.2 murid ponteng, tidak hadir atau sakit
11.3 lawatan-lawatan / pelawat
11.4 ucapan / pengumuman-pengumuman dalam perhimpunan
11.5 laporan hari Isnin ditulis di dalam buku khas mengenai perhimpunan

12. Membuat laporan di dalam Buku Laporan Bertugas yang disediakan dan kalau perlu laporkan terus kepada Guru Besar supaya tindakan segera dapat diambil.

13. Perhimpunan

13.1 Memastikan semua guru menghadiri perhimpunan
13.2 Memastikan bendera-bendera, pembesar suara dan tempat duduk guru telah disediakan
13.3 Memastikan murid telah beratur dengan kemas

GURU KELAS

Senarai Tugas

1. Pengurusan dan Organisasi Kelas

1.1 Membentuk organisasi kelas yang terdiri daripada Ketua Kelas, Penolong Ketua Kelas, Ketua Keceriaan dan Kebersihan dsb.
1.2 Menentukan perkara-perkara yang berikut ada di dalam kelas :

(a) Jadual Waktu
(b) Jadual Bertugas
(c) Motto Kelas
(d) Perabot kelas seperti kerusi-meja guru dan murid mencukupi
(e) Alatan pembersihan seperti penyapu, bakul sampah dan penceduk sampah
(f) Papan tulis, kapur, papan kenyataan, almari dll keperluan bilik darjah mencukupi dan dalam keadaan baik dan teratur.

1.3 Melaporkan perabot dan peralatan yang rosak kepada guru berkenaan.
1.4 Membimbing organisasi kelas/ murid yang dilantik menjalankan tugas.
1.5 Mengadakan tabung kelas dengan jumlahnya terpulang kepada budi bicara murid.
Tabung ini adalah bagi tujuan yang berikut:
(a) Kebajikan murid
(b) Keceriaan kelas jika perlu dll

2. Jadual Kedatangan dan Kedatangan Murid

2.1 Menandakan Jadual Kedatangan Harian selewat-lewatnya sebelum waktu kedua berakhir dan menyimpan Buku Daftar Kedatangan Murid di pejabat.
2.2 Menentukan semua butir yang dikehendaki di dalam Buku Daftar Kedatangan Murid Ditulis dengan lengkap.
2.3 Memastikan data terkini murid di dalam kelas.

3. Laporan / Rekod Profil / Kemajuan Murid, Sijil Berhenti, Surat Akuan, Buku Rekod Kesihatan, Rekod Pergigian dan Kad 001R

3.1 Memastikan setiap murid mempunyai
(a) Rekod Profil / Kemajuan Murid
(b) Kad 001R
(c) Kad Kesi hatan
(d) Kad Pergigian
(e) Buku Nilam

4. Kutipan Yuran dan Derma

4.1 Mengutip yuran sekolah pada awal tahun persekolahan dan menggalakkan murid membayar kesemua yuran sekali gus.
4.2 Mengutip derma PIBG.
4.3 Mengutip yuran peperiksaan bagi kelas peperiksaan .
4.4 Mengeluarkan resit rasmi kepada murid bagi pembayaran yang dibuat.
4.5 Menyerahkan wang kutipan yuran sekolah dan wang peperiksaan,Insuran Takaful dan lain-lain derma kepada Guru Penolong Kanan (Pentadbiran).
4.6 Menyerahkan wang kutipan derma PIBG kepada Bendahari PIBG.

5. Buku Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)

5.1 Mengagihkan Borang SPBT 1 bagi mengenalpasti murid mendapat Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)
5.2 Memastikan SPBT diagih kepada murid yang layak dan memastikan buku-buku tersebut dibalut dan dijaga dengan baik serta ditulis nama murid.
5.3 Mengemaskini Borang G semasa pengagihan dan pengembalian atau mengemaskini fail SPBT dari masa ke semasa.
5.4 Memungut kembali SPBT pada tarikh yang ditetapkan dan menyenaraikan nama murid yang tidak mengembalikan / memulangkan atau merosak dan menghilangkan SPBT pada akhir tahun dan memberikan senarai itu kepada Guru SPBT
5.5 Mengenalpasti murid yang layak menerima sebarang bentuk bantuan yang lain dan Melaporkan kepada Guru Kebajikan.

6. Pendaftaran Murid Baru

6.1 Menerima kemasukan murid baru.
6.2 Mendaftarkan murid baru ke dalam Buku Kedatangan Murid dan mendapatkan Nombor Pendaftaran Murid dari Buku Kemasukan Murid daripada Penolong Kanan HEM
6.3 Mengambil butir-butir diri yang diperlukan.
6.4 Menentukan penerimaan borang SPBT (sekiranya layak) dari sekolah yang terdahulu dan memastikan murid ini dapa buku teks.
6.5 Menentukan penerimaan Kad Kemajuan / Buku Rekod Profil, Kad 001R, Kad
Kesihatan, Kad Pergigian dan lain-lain dokumen yang diperlukan dari sekolah yang terdahulu.
6.6 Menentukan rumah sukan.

7. Murid Keluar

7.1 Menentukan Kad Kemajuan / Rekod Profil, Kad 001R telah kemaskini dan diserahkan kepada murid.
7.2 Menentukan Kad Kesihatan, Kad Pergigian dan lain-lain dokumen yang berkaitan diserahkan kepada murid.
7.3 Menentukan buku teks (SPBT) telah dipulangkan.
7.4 Menentukan semua jenis bayaran seperti yuran sekolah dsb telah selesai dibayar.

Read more...

Sabtu, 9 Januari 2010

PENGAMBILAN BORANG PERJANJIAN PINJAMAN PELAJARAN KPM-OUM


PENGAMBILAN BORANG PERJANJIAN PINJAMAN PELAJARAN KPM-OUM BAGI PROGRAM SARJANA MUDA PENGAJARAN(SMP) AMBILAN SEPTEMBER 2008

Surat Tawaran dan Borang Perjanjian Pelajaran untuk pelajar-pelajar SMP ambilan September 2008 telah diedarkan ke setiap Pusat Pembelajaran Wilayah. Pelajar-pelajar yang tersenarai boleh mengambil Surat Tawaran dan Borang Perjanjian bermula pada 11 Januari 2010 (Isnin).

Sila lengkapkan Borang Perjanjian Pelajaran ini dan kembalikan ke Pusat Pembelajaran masing-masing selewat-lewatnya 22 Januari 2010.

BACA DENGAN TELITI : "Syarat Pemberian & Panduan Mengisi Borang Perjanjian Pinjaman Pelajaran Kementerian Pelajaran Malaysia" yang disertakan bersama Borang Perjanjian sebelum mengisi Borang Perjanjian bagi mengelakkan sebarang kesilapan.

**Tiada Borang Perjanjian Pinjaman Pelajaran gantian disediakan kerana Borang Perjanjian adalah TERHAD.

**bagi pelajar yang namanya belum tersenarai, terdapat senarai kedua yang akan dikeluarkan setelah menerima Surat Tawaran daripada Bahagian Tajaan Pendidikan. Sebarang perkembangan akan dimaklumkan kemudian.

Sebarang kemusykilan sila hubungi Pusat Pembelajaran masing-masing atau Bahagian Kewangan Jalan Tun Ismail :-

a) Muzliati binti Ahmad Murad 03-2773 2343

b) Norafizah binti Omar 03-2773 2282

c) Azniyante binti Mohd Dahalan 03-2773 2033

Sekian, terima kasih.



Friday, January 08, 2010
Posted By : Account
Attachment : LMS 08012010.xls

Open University Malaysia
Bahagian Kewangan & Akaun
Jalan Tun Ismail
50480 Kuala Lumpur

Read more...

Khamis, 7 Januari 2010

PERUTUSAN AWAL TAHUN SESI PERSEKOLAHAN TAHUN 2010 oleh KPPM


PERUTUSAN AWAL TAHUN SESI PERSEKOLAHAN TAHUN 2010 oleh KPPM


Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, salam sejahtera dan selamat menyambut tahun baru 2010 kepada semua warga pendidik serta murid-murid sekolah.

Guru-guru serta Murid-murid yang dikasihi sekalian,

Izinkan saya mengucapkan selamat kembali ke sekolah dan memulakan lembaran baru pada sesi persekolahan 2010. Kepada guru-guru, sambutlah anak-anak didik kita ini ke alam sesi persekolahan yang baru dengan minda yang terbuka dan dengan penuh iltizam untuk membentuk mereka menjadi insan yang cemerlang seperti yang diharapkan oleh ibu bapa mereka dan negara.

Kepada murid-murid sekalian, ingatlah, sebagai generasi pewaris negara usaha murni menuntut ilmu dan melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti baik di dalam bilik darjah mahupun gerak kerja di luar bilik darjah adalah satu usaha membentuk personaliti, ketrampilan diri dan jati diri sebagai anak Malaysia. Ibu bapa, guru, masyarakat bahkan negara akan sama-sama berasa bangga apabila murid-murid berjaya dalam pelbagai bidang yang dipelajari di sekolah.

Saya menyeru kepada semua murid rebutlah peluang dan segala kemudahan yang disediakan di sekolah untuk menyiapkan diri sebagai orang yang berilmu, beramal dan menyumbang kepada kemajuan diri, masyarakat dan negara. Modal insan yang cemerlang tidak dapat dilahirkan dalam sekelip mata, bahkan ianya adalah usaha yang berterusan yang perlu dipupuk, dibimbing dan diasah bakat seperti kata pepatah, melentur buluh hendaklah dari rebungnya. Pepatah juga mengatakan, “Akar ilmu itu memangnya pahit tetapi buahnya adalah lazat”. Maka sebagai murid, anda semua yang seharusnya berusaha untuk menjadi orang yang berpelajaran kerana pencapaian dalam masa persekolahan merupakan kenangan yang paling manis untuk diimbau kelak.

Para guru dan murid-murid sekalian,

Yang muda dikasihi, yang tua dihormati adalah satu perpatah yang perlu dipegang oleh semua guru dan murid-murid. Guru selaku suri teladan perlulah menunjukkan kasih kepada anak-anak murid mereka. Guru sabagai satu personalia seharusnya dapat menggunakan kebijaksanaan untuk menyentuh jiwa dan perasaan semua murid semasa berkomunikasi dua hala supaya ianya ibarat kata-kata yang terpahat di batu, kekal dalam ingatan, dan tidak hanya menjadi tulisan di atas pasir, yang hilang apabila di tiup angin.

Dalam alaf nano teknologi ini, semua pendidik perlu menyiapkan diri untuk mengemaskinikan semua fakta dan ilmu yang hendak disampaikan dalam mata pelajaran masing-masing. Gunakanlah kemudahan teknologi komunikasi maklumat untuk menjadikan pengajaran dan pembelajaran yang di sampaikan satu peristiwa yang sangat menyeronokkan kepada semua murid, bahkan para guru juga turut memperoleh pengalaman dan pengetahuan semasa berinteraksi dengan murid-murid.

Sebagai pendidik, semua guru harus menjiwai profesion ini kerana ianya merupakan satu profesion amat mencabar. Kalau seorang tukang jahit salah menjahit baju, hanya sehelai baju yang rosak tetapi jika seorang pendidik salah memberi didikan, kesannya adalah kepada satu generasi pewaris negara. seperti yang diungkapkan oleh Allahyarham Dato' Usman bin Awang (1979), "Berburu ke padang datar, Dapat rusa belang kaki, Berguru kepalang ajar Ibarat bunga kembang tak jadi”

Saya ingin menyeru kepada guru untuk memberi dedikasi, komitmen, dan keprihatinan yang tinggi kepada semua anak-anak didik. Guru selaku orang yang mempunyai pengetahuan dan pengalaman dapat mengenal pasti potensi dan bakat yang ada dalam setiap anak murid. Maka guru perlu menggembleng tenaga dan kepakaran untuk menggunakan maklumat ini bagi menggilap bakat dan memperkukuhkan potensi diri murid-murid untuk berjaya dalam semua bidang yang diceburi serta mengimbangi perkembangan intelek, rohani, jasmani dan emosi.

Para guru dan murid sekalian,

Dalam memastikan kualiti pendidikan dan perkhidmatan yang disampaikan kepada murid-murid, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menjadikan empat perkara sebagai fokus utama dalam bidang keberhasilan utama; iaitu Perluasan Prasekolah, Literasi dan Numerasi (Linus), Sekolah Berprestasi Tinggi, dan New deals for principals. Maka semua warga pendidik perlu menyambut perubahan yang sedang berlaku ini dengan tangan terbuka dan minda yang positif (positive mind-set) bagi memastikan semua yang di rencana dapat dilaksanakan mengikut perancangan dan membuahkan hasil yang menunjukkan peningkatan dalam kualiti pendidikan di negara ini. Guru sebagai sumber ilmu perlu memantapkan diri melalui pendidikan berterusan. Penyertaan guru dalam pelbagai wacana dan forum serta kegiatan di pusat-pusat kegiatan guru adalah satu usaha yang berterusan dan perlu difokuskan untuk menambah ilmu serta pengetahuan kerana guru bukan saja sebagai penyampai ilmu bahkan orang yang bertanggungjawab untuk membentuk kaedah pemikiran positif dalam kalangan anak-anak murid. Pepatah ”jangan diberi ikan, tetapi ajarlah memancing ikan” adalah satu pepatah yang sangat hampir dengan profesion perguruan.

Para guru dan murid-murid yang saya kasihi,

YAB Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran menyarankan sukan perlu diperkasakan. Maka bagi mencapai hasrat tersebut para guru dan murid-murid seharusnya bergiat aktif dalam pelbagai bidang sukan mahupun aktiviti kokurikulum sebagai usaha membudayakan gaya hidup sihat dan juga kecemerlangan sukan untuk negara.

Kepada murid-murid yang baru sahaja berjaya dalam peperiksaan UPSR dan PMR, saya mengucapkan tahniah dan teruskan perjuangan anda dalam usaha mencari ilmu dan pengalaman. Bagi murid-murid yang baru memasuki Tahun 1, jangan risau dan bimbang kerana seperti kakak dan abang-abang anda, sudah pasti pengalaman persekolahan akan menjadi satu yang menyeronokkan kerana anda akan memperoleh ramai kawan-kawan baru serta mendapat ilmu pengetahuan yang amat berguna sebagai persiapan menghadapi hari muka.

Harapan saya, kepada semua guru dan murid, marilah kita bersama-sama berusaha untuk memajukan diri, masyarakat dan negara dalam semangat gagasan “1Malaysia, Rakyat Didahulukan Dan Pencapaian Diutamakan”.




Tan Sri Dato’ Haji Alimuddin Bin Haji Mohd Dom
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
4 Januari 2010, bersamaan 18 Muharam 1431


Read more...
APAKAH YANG AKU KEJAR HINGGA KINI? Fotline.ws
leTakkan KehIdupan DuniaMu iTu dI TangAn dAn akhIrat iTu DiHAti aGAr HaL Dunia MuDah dibahaGi-bAHagikan & AkhirAt itU DibAWa MaTi...
Hidup Yang Seimbang Adalah Penawar
Salah satu punca tekanan yang menyerang ramai orang pada hari ini ialah ‘ketagih bekerja’. Mereka dikenali juga sebagai workaholic kerana keasyikan bekerja siang dan malam sehingga melupakan segala tanggungjawab yang lain. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Dr. Bryan E. Robinson dari Universiti North Carolina di Charlotte, golongan ini mengeluarkan banyak hormon adrenaline di dalam badan mereka dan hormon ini membebankan jantung, menyebabkan darah tinggi dan menyempitkan pembuluh darah. Perubahan-perubahan ini mendedahkan golongan ini kepada sakit jantung, strok, kesugulan dan keinginan untuk membunuh diri. Berlebih-lebihan di dalam sesuatu perkara akan membawa kepada kebinasaan. Di antara nasihat yang amat baik untuk kita hayati ialah yang pernah dinasihatkan oleh sahabat Salman Al-Farisi ra kepada Abu Dardak ra. Nasihat ini kemudiannya disokong oleh Nabi Muhammad, iaitu: “Sesungguhnya Tuhanmu mempunyai hak ke atasmu, dirimu mempunyai hak ke atasmu dan keluargamu mempunyai hak ke atasmu. Berikan setiap yang berhak ini haknya.” (Riwayat Bukhari)

Cikgu Sha'ari

video klip pilihan minggu ni

aku seorang guru

Waktu Bumi

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008 | Distributed by Blogger Blog Templates

Back to TOP