info terkini

 

Sila Sign Buku Pelawat ini.

Pengikut

Rabu, 3 Jun 2009

Keberkesanan pengajaran dalam konteks pendidikan seni visual

Panduan Membuat Tugasan HBAE1203 - PSV

Keberkesanan pengajaran dalam konteks pendidikan seni visual
DAN
Cadangkan penambahbaikan pengurusan bilik seni
berdasarkan panduan asas
keperluan bilik seni


Pendahuluan
Isu mengenai keberkesanan pengajaran diperkatakan dan dikaji oleh penyelidik sejak bertahun-tahun lamanya. Contohnya, Cattell telah melihat pengajaran yang berkesan itu tertumpu kepada guru. Mengikutnya guru yang berkesan itu mesti mempunyai lima ciri:
1. Personaliti
2. Inteligen
3. Simpati
4. Berfikiran terbuka
5. Mempunyai unsur-unsur jenaka

Terdapat banyak kritikan yang menyatakan rumit untuk membuat kesimpulan yang menyatakan pencapaian tinggi menunjukkan ia berkesan atau pencapaian rendah menunjukkan tidak berkesan.

Kajian keberkesanan sekolah ini melibatkan kajian-kajian terhadap kepimpinan sekolah, guru, sekolah, pengajaran dalam bilik darjah, fenomena bilik darjah, hubungan sekolah dan institusi luar, kurikulum sekolah dan kokurikulum sekolah serta perkara-perkara lain.

Pengajaran Pendidikan Seni
Aliran baru telah mengemukakan cadangan yang baru iaitu penyelidikan dilakukan oleh guru-guru sendiri dan tindakan langsung diambil bagi melihat keberkesanan pengajaran. Kajian seperti ini dipanggil "Action-Research'. "Action-Research' dilakukan oleh guru sendiri dalam kelas bertujuan untuk meningkatkan lagi pengajaran dan pembelajaran. Perlunya "Action-Research' disebabkan

1. Lebih realistik
2. Lebih berakar umbi
3. Lebih menyelesaikan masalah
4. Boleh dilakukan berterusan


Menganalisis Ciri-ciri Pelajar
Menetapkan
Menulis
Objektif
Membentuk
Membentuk aktiviti pengajaran
Memilih media pengajaran
Melaksanakan
Memilih/ mengkaji semula
Menyemak

5 strategi pengajaran pendidikan seni yang berkesan.
1. Mencari jalan ke arah aktiviti yang berguna dan menyeronokkan yang membolehkan berkongsi idea serta boleh bercakap mengenainya.
2. Memahami dan menghormati idea, penerangan dan pemahaman pelajar-pelajar dengan cara mendengar melihat dan memberi maklum balas.
3. Meninggalkan paradigma lalu dengan menyoal diri kita dan belajar dari mereka melalui cara yang berbeza.
4. Adalah sangat penting melihat dan mendekati pelajar-pelajar ketika mereka sedang menjalankan aktiviti amali di samping membantu mereka secara individu atau kumpulan.
5. Berkongsi tentang apa yang telah pelajar-pelajar hasilkan melalui pendekatan dan personaliti mereka sendiri.


Cadangkan penambahbaikan pengurusan bilik seni berdasarkan panduan asas keperluan bilik seni
1 . Mengekalkan relevensi antara tingkah laku guru dan objektif tingkah laku.
2. Membimbing pelajar-pelajar yang lemah dengan menyediakan soalan-soala yang berbeza dengan latihan amali yang berbeza.
3. Menguruskan akauntabiliti melalui pameran hasil karya bagi memudahkan penilaian.
4. Menseimbangkan terminologi yang konkrit dan abstrak.
5. Gunakan contoh atau model yang tepat.
6. Berikan definisi, contoh-contoh dan label-label konsep.
7. Gunakan analogi antara bahan yang baru atau bahan yang mereka telah gunakan bagi mengurangkan perbezaan.
8. Mengemukakan soalan bagi menggalakkan pelajar mengaplikasi, menganalisa, mensintesis dan membuat penilaian.
9. Meningkatkan kebolehan dan kemahiran membaca bagi menggalakkan tabiat membaca di luar sekolah.
10. Menggalakkan pelajar memanipulasi bahan bagi menghasilkan idea yang baru.
11. Meningkatkan usaha eksperimentasi di kalangan pelajar terhadap media dan alat bertujuan menghasilkan produk baru.
12. Menggalakkan proses kreativiti di kalangan pelajar dengan meneroka idea mereka.


Beberapa kaedah boleh dilakukan oleh guru untuk memberi kefahaman yang jelas kepada pelajar, antaranya:

§ Kaedah perbincangan
§ Kaedah inkuiri
§ Kaedah penyelesaian masalah
§ Kaedah pemerhatian

Kaedah perpustakaan:
Melaui kaedah ini pelajar dapat mengesan makna dan simbol. Pelajar-pelajar digalakkan mencari seberapa banyak makria dan simbol yang diperolehinuya serta mencatatkan dalam buku nota. Antara makna yang boleh dicari ialah:
§ Makna warna
§ Makna perspektif
§ Makna ruang
§ Makna reka bentuk
§ Makna bentuk
§ Makna rupa
§ Makna jalinan
§ Makna garisan
§ Makna estetika
§ Makna keseimbangan
§ Makna kontra
§ Makna ketegangan
§ Makna kesatuan
§ Makna harmoni


Kesimpulan
Pengajaran pendidikan seni yang berkesan memang bermula dari guru kemudian berkembang kepada kaedah dan teknik pengajaran, bahan yang digunakan hinggalah kepada produk yang dihasilkan. Selain itu pelajar-pelajar juga penting - minat dan bakat merupakan dimensi-dimensi yang wajar digilap dan diasuh oleb guru sehingga menjadi satu sumber penting dalam pengajaran yang lebih berkesan.

0 ulasan:

APAKAH YANG AKU KEJAR HINGGA KINI? Fotline.ws
leTakkan KehIdupan DuniaMu iTu dI TangAn dAn akhIrat iTu DiHAti aGAr HaL Dunia MuDah dibahaGi-bAHagikan & AkhirAt itU DibAWa MaTi...
Hidup Yang Seimbang Adalah Penawar
Salah satu punca tekanan yang menyerang ramai orang pada hari ini ialah ‘ketagih bekerja’. Mereka dikenali juga sebagai workaholic kerana keasyikan bekerja siang dan malam sehingga melupakan segala tanggungjawab yang lain. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Dr. Bryan E. Robinson dari Universiti North Carolina di Charlotte, golongan ini mengeluarkan banyak hormon adrenaline di dalam badan mereka dan hormon ini membebankan jantung, menyebabkan darah tinggi dan menyempitkan pembuluh darah. Perubahan-perubahan ini mendedahkan golongan ini kepada sakit jantung, strok, kesugulan dan keinginan untuk membunuh diri. Berlebih-lebihan di dalam sesuatu perkara akan membawa kepada kebinasaan. Di antara nasihat yang amat baik untuk kita hayati ialah yang pernah dinasihatkan oleh sahabat Salman Al-Farisi ra kepada Abu Dardak ra. Nasihat ini kemudiannya disokong oleh Nabi Muhammad, iaitu: “Sesungguhnya Tuhanmu mempunyai hak ke atasmu, dirimu mempunyai hak ke atasmu dan keluargamu mempunyai hak ke atasmu. Berikan setiap yang berhak ini haknya.” (Riwayat Bukhari)

Cikgu Sha'ari

video klip pilihan minggu ni

aku seorang guru

Waktu Bumi

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008 | Distributed by Blogger Blog Templates

Back to TOP