Keberkesanan pengajaran dalam konteks pendidikan seni visual
Panduan Membuat Tugasan HBAE1203 - PSV
Keberkesanan pengajaran dalam konteks pendidikan seni visual
DAN
Cadangkan penambahbaikan pengurusan bilik seni
berdasarkan panduan asas keperluan bilik seni
Keberkesanan pengajaran dalam konteks pendidikan seni visual
DAN
Cadangkan penambahbaikan pengurusan bilik seni
berdasarkan panduan asas keperluan bilik seni
Pendahuluan
Isu mengenai keberkesanan pengajaran diperkatakan dan dikaji oleh penyelidik sejak bertahun-tahun lamanya. Contohnya, Cattell telah melihat pengajaran yang berkesan itu tertumpu kepada guru. Mengikutnya guru yang berkesan itu mesti mempunyai lima ciri:
1. Personaliti
2. Inteligen
3. Simpati
4. Berfikiran terbuka
5. Mempunyai unsur-unsur jenaka
Terdapat banyak kritikan yang menyatakan rumit untuk membuat kesimpulan yang menyatakan pencapaian tinggi menunjukkan ia berkesan atau pencapaian rendah menunjukkan tidak berkesan.
Kajian keberkesanan sekolah ini melibatkan kajian-kajian terhadap kepimpinan sekolah, guru, sekolah, pengajaran dalam bilik darjah, fenomena bilik darjah, hubungan sekolah dan institusi luar, kurikulum sekolah dan kokurikulum sekolah serta perkara-perkara lain.
Pengajaran Pendidikan Seni
Aliran baru telah mengemukakan cadangan yang baru iaitu penyelidikan dilakukan oleh guru-guru sendiri dan tindakan langsung diambil bagi melihat keberkesanan pengajaran. Kajian seperti ini dipanggil "Action-Research'. "Action-Research' dilakukan oleh guru sendiri dalam kelas bertujuan untuk meningkatkan lagi pengajaran dan pembelajaran. Perlunya "Action-Research' disebabkan
1. Lebih realistik
2. Lebih berakar umbi
3. Lebih menyelesaikan masalah
4. Boleh dilakukan berterusan
Menganalisis Ciri-ciri Pelajar
Menetapkan
Menulis
Objektif
Membentuk
Membentuk aktiviti pengajaran
Memilih media pengajaran
Melaksanakan
Memilih/ mengkaji semula
Menyemak
5 strategi pengajaran pendidikan seni yang berkesan.
1. Mencari jalan ke arah aktiviti yang berguna dan menyeronokkan yang membolehkan berkongsi idea serta boleh bercakap mengenainya.
2. Memahami dan menghormati idea, penerangan dan pemahaman pelajar-pelajar dengan cara mendengar melihat dan memberi maklum balas.
3. Meninggalkan paradigma lalu dengan menyoal diri kita dan belajar dari mereka melalui cara yang berbeza.
4. Adalah sangat penting melihat dan mendekati pelajar-pelajar ketika mereka sedang menjalankan aktiviti amali di samping membantu mereka secara individu atau kumpulan.
5. Berkongsi tentang apa yang telah pelajar-pelajar hasilkan melalui pendekatan dan personaliti mereka sendiri.
Cadangkan penambahbaikan pengurusan bilik seni berdasarkan panduan asas keperluan bilik seni
1 . Mengekalkan relevensi antara tingkah laku guru dan objektif tingkah laku.
2. Membimbing pelajar-pelajar yang lemah dengan menyediakan soalan-soala yang berbeza dengan latihan amali yang berbeza.
3. Menguruskan akauntabiliti melalui pameran hasil karya bagi memudahkan penilaian.
4. Menseimbangkan terminologi yang konkrit dan abstrak.
5. Gunakan contoh atau model yang tepat.
6. Berikan definisi, contoh-contoh dan label-label konsep.
7. Gunakan analogi antara bahan yang baru atau bahan yang mereka telah gunakan bagi mengurangkan perbezaan.
8. Mengemukakan soalan bagi menggalakkan pelajar mengaplikasi, menganalisa, mensintesis dan membuat penilaian.
9. Meningkatkan kebolehan dan kemahiran membaca bagi menggalakkan tabiat membaca di luar sekolah.
10. Menggalakkan pelajar memanipulasi bahan bagi menghasilkan idea yang baru.
11. Meningkatkan usaha eksperimentasi di kalangan pelajar terhadap media dan alat bertujuan menghasilkan produk baru.
12. Menggalakkan proses kreativiti di kalangan pelajar dengan meneroka idea mereka.
Beberapa kaedah boleh dilakukan oleh guru untuk memberi kefahaman yang jelas kepada pelajar, antaranya:
§ Kaedah perbincangan
§ Kaedah inkuiri
§ Kaedah penyelesaian masalah
§ Kaedah pemerhatian
Kaedah perpustakaan:
Melaui kaedah ini pelajar dapat mengesan makna dan simbol. Pelajar-pelajar digalakkan mencari seberapa banyak makria dan simbol yang diperolehinuya serta mencatatkan dalam buku nota. Antara makna yang boleh dicari ialah:
§ Makna warna
§ Makna perspektif
§ Makna ruang
§ Makna reka bentuk
§ Makna bentuk
§ Makna rupa
§ Makna jalinan
§ Makna garisan
§ Makna estetika
§ Makna keseimbangan
§ Makna kontra
§ Makna ketegangan
§ Makna kesatuan
§ Makna harmoni
Kesimpulan
Pengajaran pendidikan seni yang berkesan memang bermula dari guru kemudian berkembang kepada kaedah dan teknik pengajaran, bahan yang digunakan hinggalah kepada produk yang dihasilkan. Selain itu pelajar-pelajar juga penting - minat dan bakat merupakan dimensi-dimensi yang wajar digilap dan diasuh oleb guru sehingga menjadi satu sumber penting dalam pengajaran yang lebih berkesan.
0 ulasan:
Catat Ulasan